Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

НСИ: Поредно подобряване на потребителските нагласи през април

Потребителските нагласи продължават да се подобряват и в началото второто тримесечие на 2024 г., показват резултати от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ).

През април 2024 г. общият показател на потребителското доверие в България нараства с 1,5 пункта в сравнение с януари до -14,0% спрямо -15,5% в началото на годината, достигайки ново най-високо ниво от най-малко 10 години насам и напредвайки допълнително далеч над дългосрочната си осреднена стойност.

Повишаване на потребителските нагласи се отчита както в градовете (с 1,3 пункта), така и в селата (с 1,6 пункта).

Графика на индекса на потребителско доверие


Общата оценка през април на потребителите за развитието на икономическата ситуация в страната през последните дванадесет месец също отчита известно подобрение, в резултат на което балансовият показател нараства с 6,6 пункта до -40,8 пункта от -47,4 пункта, но все още се задържа малко под неговата дългосрочна осреднена стойност. Очакванията на живеещите в селата са тази тенденция да продължи и през следващите дванадесет месеца, докато очакванията са по-песимистични сред живеещите в градовете, отчита проучването на НСИ.

По отношение на финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца и на прогнозите им за следващите дванадесет месеца продължава да се наблюдава известен позитивизъм.

Потребителите продължава да смятат, че през последните дванадесет месеца има повишаване на потребителските цени, но с по-слабо темпо спрямо предишното проучване на НСИ от януари. В същото време има засилване на потребителски инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца, като съответният балансов показател скочи от 5,4 пункта през януари до 15,6 пункта през април.

Относно безработицата в страната през следващите дванадесет месеца прогнозите се изместват към по-негативни мнения както на жителите на градовете, така и на тези в селата.

През април се отчита и по-позитивна нагласа в намерението на потребителите за извършване на разходи за покупки на предмети за дълготрайна употреба, в т.ч. за "покупка на кола" и за "подобрения на дома" през следващите дванадесет месеца.


По публикацията работи: Явор Римски
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна