Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Институционалността на Витоша не е цялост, всеки има малко парче и малък интерес

Юлиян Попов: Да се направи достъпът на Витоша платен за леки коли

| Интервю
Юлиян Попов
Снимка: Таня Милушева

Бих ограничил достъпа на автомобили на Витоша и увеличаването на ресурса за природните инвестиции за поддръжката на природата и цялата инфраструктура. Това би направил бившият екоминистър Юлиян Попов, ако от него зависеше решаването на проблемите в планината Витоша.

"Трябва да се преосмисли статута на Витоша и в някаква форма да се концесионира на собственика, за да може на тази основа да се изисква да се извършва обществена услуга. Или тя трябва да се изкупи обратно от Столичната община или от държавата. А собствеността на тази инфраструктура в момента е сериозно сбъркан", препоръча Юлиян Попов, бивш министър на МОСВ в две правителства, в интервю пред БНР. 

За автомобилния трафик в планината бившият екоминистър смята, че има просто решение – въвеждане на такса. "Да се направи достъпът на Витоша платен. Технологично е лесно, административно трябва политическа воля", препоръчва той.

"Трябва да има договореност между Министерство на земеделието, управлението на парка и Столичната община. Тази такса да бъде в съответствие с натоварването и това ще привлече приход за управлението на Витоша. Това е и друг проблем, че Витоша няма финансиране", коментира Попов. 

Той допълни, че Природен парк Витоша все още няма План за управление и се управлява по Плана от 2005 – 2014.

"Природните паркове се управляват по принцип от Министерство на земеделието. ПП Витоша е уникален случай. Не само, защото е много красива планина, но се намира близо до столицата, подложена е на изключителен натиск. Тя се управлява от Агенция по горите към МЗ, резерватите в ПП Витоша са под управлението на МОСВ, голяма част от инфраструктура – подстъпи, е свързана със Столичната община и има малки селища, които заобикалят Витоша, нерешени имотни спорове, а цялата инфраструктура и лифтовете е приватизирана - Витоша ски АД, което пък е от тежките недоразумения на прехода", припомни Юлиян Попов откъде започват проблемите.

И е убеден: 

"Няма как проблемът Витоша да се реши от една институция. Трябва много добра координация и обществено съгласие какво искаме от Витоша. А ние не знаем какво искаме."

Той е останал учуден когато при него отива новата директорка на ПП "Витоша".

"Тя не знаеше къде са Златните мостове, не се беше качвала на Витоша. Това е резултатът от тази институционална неяснота."

Институционалността на Витоша не е цялост, всеки има малко парче и малък интерес. Ако има нов план за управление, няма да реши въпроса. Той не може да задължи собственикът на лифтовете да ги ремонтира и поддържа, обясни Попов.

И съжалява, че "като министър не успях да довърша една голяма амбиция, да вкараме Закон за ландшафта. Донякъде щеше да осветли проблема с грозните сгради, които пълзят по Витоша".                                                                                                                        

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна