„През последните пет години българските граждани са избирали президент, парламент и местни ръководства осем пъти. През юни предстои деветият път. Ако включим и изборите за евродепутати, общият брой на вотовете набъбва до 11. Преди всеки от тях сме свидетели на предизборни кампании, а след почти всяко обявяване на резултатите - на преговори между основните политически партии. По време на всички тези разговори за посоката на България и бъдещето на страната отсъства една ключова тема - качественото образование“, пишат в позицията си от „Заедно в час“.
Пред Радио София Люба Йорданова – старши специалист „Стратегически партньорства“ във фондацията и автор на становището обясни, че образованието е сфера, в която промените са много трудни.
„От една страна те са сложи и за измисляне, и за прилагане. От друга страна са непопулярни, не носят веднага политически дивидент. Дори напротив, в началото по-скоро биха довели до негативно отражение на партиите. Резултатите от една реформа в образованието се виждат години след като тази реформа е започната“, каза Йорданова.
Тя изтъкна, че в момента не всички български ученици получават качествено образование. Данните сочат, че качеството на образованието е различно в различните училища.
„Ученици, които идват от семейства с по-високи финансови възможности, успяват да постигнат много в образованието, благодарение включително и на частните уроци, които посещават. В българското образование няма направена цялостна реформа, която да го доближи до съвременните изисквания в момента. Все още се водим по това какво е било важно в миналото – децата да наизустяват знания, вместо да развиват умения, да са гъвкави, да могат да отговарят на изискванията на света, в който живеем и на света, в който ще живеят те след като завършат училище“, обясни Люба Йорданова.
Тя изтъкна, че учебните програми имат нужда от нова философия. Необходима е реформа и в университетското образование на учителите, каза още Люба Йорданова.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.