Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Люба Йорданова от Фондация "Заедно в час"

За 11 пъти избори – нула реформи в родното образование

Снимка: Pixabay

Фондация „Заедно в час“ публикува свой анализ, в който обръщат внимание на липсата на темата за качествено образование от страна на всички политическите лидери, така че от училищата да излизат подготвени за успешен живот хора.

„През последните пет години българските граждани са избирали президент, парламент и местни ръководства осем пъти. През юни предстои деветият път. Ако включим и изборите за евродепутати, общият брой на вотовете набъбва до 11. Преди всеки от тях сме свидетели на предизборни кампании, а след почти всяко обявяване на резултатите - на преговори между основните политически партии. По време на всички тези разговори за посоката на България и бъдещето на страната отсъства една ключова тема - качественото образование“, пишат в позицията си от „Заедно в час“.

Пред Радио София Люба Йорданова – старши специалист „Стратегически партньорства“ във фондацията и автор на становището обясни, че образованието е сфера, в която промените са много трудни.

„От една страна те са сложи и за измисляне, и за прилагане. От друга страна са непопулярни, не носят веднага политически дивидент. Дори напротив, в началото по-скоро биха довели до негативно отражение на партиите. Резултатите от една реформа в образованието се виждат години след като тази реформа е започната“, каза Йорданова.

Тя изтъкна, че в момента не всички български ученици получават качествено образование. Данните сочат, че качеството на образованието е различно в различните училища.

„Ученици, които идват от семейства с по-високи финансови възможности, успяват да постигнат много в образованието, благодарение включително и на частните уроци, които посещават. В българското образование няма направена цялостна реформа, която да го доближи до съвременните изисквания в момента. Все още се водим по това какво е било важно в миналото – децата да наизустяват знания, вместо да развиват умения, да са гъвкави, да могат да отговарят на изискванията на света, в който живеем и на света, в който ще живеят те след като завършат училище“, обясни Люба Йорданова.

Тя изтъкна, че учебните програми имат нужда от нова философия. Необходима е реформа и в университетското образование на учителите, каза още Люба Йорданова.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна