Как да се реализираме в света на дигиталния маркетинг? Стефка Георгиева, CEO и основател на дигитална агенция ADvantage с почти десетилетие опит в сферата, дава отговорите в серия от инициативи, насочени към бъдещите маркетинг професионалисти.
Как се запали по дигиталния маркетинг?
Доста случайно. Работих като журналист в популярна онлайн медия в Пловдив и с работодателите ми подготвихме проект, свързан с туризма и предстоящото обяване на града за Столица на културата. Моя бойна задача бе освен писането на статиите и заснемането на обектите, да привлека трафик в новия сайт.
Тогава не знаех какво е SEO, но бях чувала и започнах да чета в интернет. Започнах със SEO статии, след това социални мрежи и така стигнах до рекламните кампании. Колкото повече “рових” и прилагах описаното, толкова по-голям резултат имаше. Това ме амбицира и се преориентирах.
Дигиталният маркетинг и електронната търговия стават все по-популярни напоследък като опции за кариерно развитие. Какво е нужно, за да бъдеш успешен в тази сфера?
Наистина вярвам, че всеки може да работи в сферата, стига да открие своята ниша, тъй като подразделенията са много. От социални мрежи, през рекламни кампании, SEO, създаване на съдържание. Има по нещо за всеки - и за най-аналитичните, и за най-креативните хора. Необходими са само желание и упоритост.
Преди години беше по-лесно да намериш своята първа работа в сферата. Въпреки, че свободните позиции бяха по-малко, броят на кандидатите също беше доста скромен. Днес тенденцията при амбициозните млади хора е да изкарат един или няколко широкоспектърни курса и да търсят реализация, но с по-базови познания във всяка сфера. А компаниите все по-често търсят тясно специализирани професионалисти в дадено направление, които се откриват трудно.
Ако някой иска да направи крачка в сферата на дигиталния маркетинг, препоръката ми е да се запознае с направленията, да избере онова, което му допада най-много и да специализира много тясно в него.
В каква посока върви дигиталният маркетинг в България през последните 10 години?
Бизнесите все повече разчитат на това да привлекат клиенти онлайн, което от своя страна прави растежа им по-лесен. Но не и по-евтин! Когато започнах първата си работа в сферата, цена на продажба от $3-4 за българския пазар направо си беше висока. С около $1 достигахме до 1000 човека с лекота. Сега цените са 3-4, дори в някои случаи 5 пъти по-високи. Този процес се ускори по време на пандемията.
Къде на шега, къде не - дигиталният маркетинг се развива и расте като пазара на недвижими имоти, но при нас никой не чака балона да се спука.
Наскоро проведе семинар на тема “Project management в дигиталния маркетинг” в платформата SoftUni. Какво точно прави проджект мениджърът във вашата сфера и какви умения са нужни?
Проджект мениджърът в различните компании има различни имена и функции, което доста често води до обърквания. Поради тази причина, а и не само, в момента тече подготовката ни и на цялостен курс по темата. Но най-общо казано: проджект мениджърът е човек на баланса - този, който пази интереса на клиента, но и съблюдава за спазването на рамките на договора.
Изключително интересна професия е. За да си добър в нея преди всичко следва да си комуникативна личност. Важно е да имаш добри познания в сферата на дигиталния маркетинг и да не спираш да учиш, за да бъдеш в крак с тенденциите. Също и да работиш организирано.
Отделяш време и за работа с млади хора като част от инициативата “Mentor the Young” и с ученици от гимназия в Пловдив. Откъде един предприемач със собствен бизнес и натоварен график намира време и сили да споделя практическия си опит с по-младите?
Въпрос на приоритети. Аз също преди смятах, че нямам време за нищо, но се оказа, че мога да поема толкова дейности, за колкото има място в календара ми. Успявам да менажирам времето си и ми е абсолютно достатъчно за нещата, които са важни за мен.
Винаги съм искала да преподавам и това е нещо, което правя с огромно желание и радост. Когато получих предложенията за менторство и преподаване, дори не се замислих и се съгласих. Изключително зареждащо е да виждаш амбициозни млади хора около себе си, които са жадни за знания и задават куп въпроси наведнъж. Не ми тежи или натоварва, напротив - носи ми огромно удоволствие.
Разбрахме, че ще можем да те видим и на сцената на Serp Conf. 2024. Какво е чувството да си част от международнo събитие от този ранг?
Развълнувах се със сигурност, но по-скоро нямам търпение да започнат самият панел и дискусията, в които ще взема участие. Всяка година съм гост и си водя записки по време на лекциите. С увереност мога да споделя, че имам какво да дам на гостите като практически съвети, натрупани от опита ми, така че се надявам да си водят записки и те.
По какви теми ще говориш?
Ще отговаряме директно на въпроси от публиката, зададени в реално време. Така заедно с останалите панелисти ще бъдем максимално полезни.
Самият панел, в който участвам, е с тема: Content Marketing & SEM & Social.
Какво предстои след това?
Все интересни неща, с които ще се похвалим, когато станат факт. Това, което мога да споделя към момента е, че през май ще има нещо ново, което ще обявим официално.
Също така, съвместно със SoftUni започваме подготовката на цял курс на тема “Менажиране на проекти в контекста на дигиталния маркетинг”, който очакваме да започне наесен.
Има ли тайна за успешен бизнес?
Преди всичко е важно да се обмисли бизнес моделът до най-малкия детайл, за да имате предпоставките да жънете успехи. На второ място: да правите това, което обичате, защото се изисква много работа и труд.
И последно, но не и по важност: хората! Успешен бизнес се прави с интелигентни и работливи хора, които имат желание за работа.