Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

История на 2 ръце и 4 колела: пътят на Стефан Иванов от Дряново до Млада Болеслав

| Интервю
Снимка: архив на Стефан Иванов

Какво е да сбъднеш мечтата си след дългогодишен труд, основно нощем? Стефан Иванов от Дряново знае. Той е самоукият илюстратор на историята на някогашната автомобилна компания "Лаурин и Клемент". Стефан вече може да се похвали с изложба в Млада Болеслав, Чехия – там, където чешките изобретатели променят мотолетописите на Европа.


Преди две години в "Изотопия" разказахме историята на Стефан и оповестихме мечтата му.

На 19 Стефан е обещаващ талант в леката атлетика, но инцидент променя живота му. След катастрофа е 14 дни в кома. Следват месеци мъчително възстановяване. За да подпомогне рехабилитацията си, започва да рисува ретро автомобилите на чешката марка от 1895 г., която вече не съществува.

Графиките стават хиляди, а през 2019 г. Стефан издава книга с историята на "Лаурин и Клемент". Още тогава иска да покаже илюстрациите си в Чехия, където започва производството на любимите му коли. След перипетии, глобална пандемия и финансови трудности такава изложба да се случи, тя все пак стана факт. Как се сбъдват мечтите и кои са следващите цели на Стефан? Той разказа отново в "Изотопия" часове преди да потегли към Чехия.

"Това не е крайната цел. Надявам се да е едно от многото стъпала, които да изкача", споделя Стефан и приема предизвикателството да сравни емоцията от пътуването и изложбата с кола.

"Има един много специален автомобил в историята на "Лаурин и Клемент", който, за щастие, все още се пази в Техническия музей в Прага. Той е бил личният автомобил на граф Александър Колобрат. След това е превърнат в състезателен автомобил с многобройни победи, първи места. След това става военен автомобил през Първата световна война. После отново попада в ръцете на графа, модифициран, още по-бърз и мощен. Участва в още състезания през 1921 г. и в момента се намира в музея."


Стефан, заедно с чешките и българските организатори в Млада Болеслав, подготвят изложбата цяла година. "Всички работеха много усърдно", казва дряновецът и допълва: "Лично аз много се радвам, много се вълнувам, защото, колкото и нескромно да звучи, ще се напише история. Това е първата изложба по рода си в света. Никога преди това никой не е правил изложба на "Лаурин и Клемент". Второ, никога преди това не е правена изложба на "Лаурин и Клемент" в града им. Трето, не е правена досега изложба на дадена автомобилна компания, която да разказва за историята ѝ."

Още преди години от музея на майстора на каросерии Йозеф Содомка във Високе Мито изпращат на Стефан 101 фотографии, от които да се учи да рисува, но само ако не ги показва на никого другиго. Стефан спазва обещанието и сега. Надява се да разгледа фотографиите и на музейния архив в Млада Болеслав. Част от тях също не са показвани публично.


Стефан твърди, че в последните две-три години е станал разпознаваем в Чехия, защото качва рисунките си в много местни автомобилни групи в социалните мрежи. Инак смята, че (отвъд ентусиастите) чехите масово не познават добре историята на "Лаурин и Клемент". По-скоро имат информация за най-значимите модели. "Това е добре забравена компания", смята художникът.

Напоследък илюстрациите му стават все по-познати не само в Чехия, но и в други държави, включително в неочаквани страни като Пакистан, Зимбабве и Австралия.


Стефан подчертава и връзката на чешката компания с американския автомобилизъм. И не само:

"Граф Александър Коловрат Краковски, чиято фамилия е от най-старите в Чехия, датира от XIV век, е роден в Америка, след като баща му бяга. След като застрелват принц Вилхелм в дуел, той бяга в САЩ и графът се ражда там, като е малък се връща в Чехия. Той е много известна личност в Австрия и Чехословакия, защото след Първата световна война създава виенската филмова индустрия, австрийската по-скоро, и открива актрисата Марлене Дитрих за света.

Вацлав Лаурин и Вацлав Клемент имат посещение в Америка, при Хенри Форд. Искат да установят поточната линия, защото в Европа тя идва през 1922 г., а те призовават автомобилният свят в Европа да мине към поточната линия за производство. До 1922-ра автомобилите масово се сглобяват на ръка, което отнема много време и материали. За сравнение: през 20-те години, след Първата световна война, ако една компания произвежда 2 000-3 000 автомобила годишно, Хенри Форд е произвеждал 3 000 000 автомобила."


Въпреки че е имал разговори за изложба дори в Дубай, Стефан много иска да отиде в САЩ, защото "американското общество е много отворено към историята на различни автомобилни компании". Надява се да създаде необходимите контакти, за да превърне среднощното си хоби през последните 17 години в работа.

Цялото интервю със Стефан Иванов чуйте в звуковия файл.

Изображения: Стефан Иванов

По публикацията работи: Лора Търколева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна