Снимка: Европейски парламент
Европейският съюз е група от 27 държави в Европа. Тези държави се обединиха, за да направят живота на хората по-добър, по-лесен и по-безопасен. Те се споразумяха да работят заедно и да си помагат.
Така ли е и днес? А може ли Европа да стане още по-добро място за живеене?
Европейската комисия призова младите европейци от 11 и 12 клас на средното образование да помислят по този въпрос. Те бяха поканени да дадат конкретни идеи, които могат да превърнат ЕС в още по-добро място за живеене и които биха могли да са от полза за всички европейски граждани. Конкурсът ImagineEU им даде възможност да научат и повече за това как да бъдат активни граждани в Съюза.
Групи, съставени от максимум 7 ученици, трябваше да представят творческите си идеи в кратък видеоклип. Повече от 400 видеоклипа се състезаваха в надпреварата, като 26 от тях бяха от България. С публично гласуване бяха определени първите 50 видеоклипа, които след това бяха оценени от журито на конкурса. Критериите за оценка бяха оригинална идея, ясно послание и подходяща тема за европейска гражданска инициатива.
Трите отличени идеи са за създаване на клубове за дебати, решение за по-чиста Европа, както и такова за устойчиво и сигурно енергийно бъдеще.
Платформа "rEUniON" за клубове по дебати
Гражданската инициатива на спечелилите ученици от Румъния има за цел да се въведат клубове по дебати "rEUniON" в средните училища, както и да се създаде европейска онлайн платформа "rEUniON", до която да имат достъп всички европейски ученици от средните училища.
"rEUniON" е структурирана среда за информирани дискусии относно Европейския съюз, обясняват участниците. Чрез нея учениците целят да се насърчи по-задълбоченото разбиране на политиките, предизвикателствата и въздействието на Съюза.
Основни елементи на "rEUniON":
- различни гледни точки
- образователни ценности,
- гражданска ангажираност
- възможности за изграждане на контакти.
"Решетка против отпадъци": Малка идея за един замърсен свят
Френският проект е продиктуван от необходимостта от опазване на водата. Във видеоклипа мъж хвърля фас от цигара, който след това попада в морето. Така той замърсява водата и животните в нея с токсични компоненти, които по-късно отново се връщат към хората. Човекът смята, че е по-силният, докато в един момент не стане пряка жертва на безотговорността си.
Решетки на канализационните системи, които да улавят малките отпадъци, могат значително да намалят замърсяването на водите и да са част от политиката за опазване на околната среда. "Нашата система ще филтрира голяма част от повърхностните отпадъци, което ще допринесе за по-чиста Европа", смятат учениците.
Европейска централна енергийна банка
Отборът от Италия пък предлага създаване на Европейска централна енергийна банка, която да подпомага държавите от ЕС с цел диверсифициране на източниците, осигуряване на постоянни енергийни потоци и намаляване на въздействието на кризите. Европейската централна енергийна банка ще може да договаря стабилни цени, да осигурява сигурност както за предприятията, така и за потребителите, да допринася за по-справедлив икономически растеж и да насърчава производството на енергия от възобновяеми и устойчиви източници, смятат учениците. Според тях това е революционна идея, която може да оформи енергийната съдба на Съюза. Чрез инвестиции в зелени източници, може бързо да се премине към по-устойчиво и екологосъобразно общество.
"Европейската централна енергийна банка е ключът към стабилно, устойчиво и сигурно енергийно бъдеще. Нашето бъдеще е заложено на карта и заедно можем да създадем по-силна и по-устойчива енергийна Европа", отбелязват от италианския отбор.
26 български отбори също участваха в конкурса. Те бяха на различна тематика, като някои от тях получиха широка подкрепа.
Да бъде или да не бъде: Култура
Ученици от Природо-математическата гимназия в Казанлък решиха да работят по въпроса за опазване на старите сгради, които са културна и историческа ценност. В своето видео те представят Папазовата къща в Казанлък, както и текстилната фабрика на братята Христо и Евлоги Георгиеви в Карлово.
Учениците обясняват какво според тях трябва да се промени за част от сградите, изиграли важна роля в нашата история.
"Голяма част от старите сгради са оставени на произвола на съдбата - доста от тях се рушат. Вместо това ние предлагаме комплексни мерки на европейско ниво, за да може историята да се възроди чрез сградите, които я носят", посочват участниците в резюмето на видеоклипа.
Образователните неравенства в България
Ученици от 12 клас на Математическата гимназия в Пазарджик представиха темата за образователните неравенства в България. Видеото разказва за две момичета от България - Стефи и Ива, които обаче са с различен социален произход. Образователните неравенства разделят двете ученички и успяват да повлияят на тяхното бъдеще.
"Наша отговорност е да се противопоставим на това", категорични са учениците. Според тях ЕС може да си сътрудничи с образователните органи за създаване на програми за наставничество.
От решаващо значение е финансирането на обучения за преподаватели с цел предоставяне на насоки и подкрепа за справяне със социално-икономическите предизвикателства в класната стая.
Група ученици от Средното училище за европейски езици "Св. Константин-Кирил Философ" в град Русе пък приканват младите хора от Европейския съюз да гласуват на предстоящите европейски избори 2024 г. чрез разнообразни събития.
Наградата за трите екипа победители е учебно пътуване до сърцето на ЕС – Брюксел, от 21 до 23 март 2024 г. По време на пътуването екипите ще имат възможност да се срещнат с представители на европейските институции, за да научат повече за това как се изготвят политиките и законите на ЕС и как гражданите на ЕС могат да участват в този процес чрез Европейската гражданска инициатива.
Конкурсът се основава именно на концепцията на Европейската гражданска инициатива, която е важен инструмент в ЕС, който позволява на гражданите да участват активно в изготвянето на политиките му.
Снимки в публикацията: Европейски парламент, БТА, БГНЕС
, за да научите най-важното от деня!