Фондация "Ангели на пътя" ще бъде учредена на 4 февруари. В нея ще участват близки на деца, изгубили живота си в катастрофи на пътя. Това съобщи пред сайта на БНР Петя Иванова, един от създателите ѝ и организатор на протестите за загиналите при катастрофи деца.
"Тя е с цел да оказваме психологическа помощ на близки на загинали, за изграждане на паметник-мемориал на загиналите при ПТП-та в цяла България, който ще бъде в Северния парк. Също така имаме за цел да провеждаме срещи с представители на държавната власт, иницииране на законодателни промени с цел превенция и намаляване на броя на ПТП-тата. Искаме да провеждаме и регулярни срещи с пострадали при пътни произшествия и близки на загинали, за да може заедно да се борим това да се случва. Искаме просто да сме в помощ на други родители, които са загубили децата си, за да знаят този път, който ние сме извървяли... Да им е по-леко", обясни Иванова.
Тя допълни, че са направени 18 билборда с лицата на деца, които са загинали в катастрофи. Предстои да се подеме нова инициатива, за да се поставят нови такива съоръжения на повече места, които да достигнат до повече хора. Освен в София, подобен билборд е направен и в Панагюрище.
"Той е на едно детенце и е поставен благодарение на кмета. И целта ни е сега, на откриването на фондацията, да се обединят сили заедно да направим така, че всяко едно дете да се прибере вкъщи. На откриването ще присъстват вътрешният министър Калин Стоянов, вицепремиерът Мария Габриел, прокуратурата, депутати от абсолютно всички парламентарни групи", обясни още Петя Иванова.
Тя поясни, че има реални резултати сред срещите на представителите на протестиращите – близки на починали деца с министрите и бившия главен прокурор.
"Това е новата апаратура, която беше закупена, по-бързо от предвиденото – за кръвните тестове. На 4 февруари ще имаме обсъждане за автотехническите експертизи, защото в момента те се чакат между 1 и 3 години. Имаме обещанието от прокуратурата, че когато дойдат, ще дойдат с конкретни мерки, които да ни предложат", каза създателят на фондация "Ангели на пътя".
Две истории на деца, загинали при катастрофи деца, са се запаметили дълбоко в съзнанието на Петя.
"Едната е на Иван Седмаков от Бузовград, който на 14 години, докато си е купувал топло какао, е бил пометен от пиян и дрогиран джигит, който само два дни след това е пуснат от прокуратурата срещу гаранция от 2000 лева. Втора година нищо не се случва. И втората, която доста ме докосна и е много на сърце, е Марти от Сандански, който завинаги остана на 6 години, докато играеше на площадката си. Убиецът му получи условна присъда и за съжаление продължава да шофира. Ние сме над 60 семейства, като последното е на Филип, който завинаги остана на 14 на улица "Шишман", сподели Иванова.
Много са потресаващи историите, защото, за съжаление, всичките тези пияни и дрогирани джигити на пътя продължават да живеят живота си, както досега. За разлика от прекършените мечти на тези деца, коментира още тя.
"Трябва да се криминализира още първият отказ от кръвна проба. Не може да те хванат пиян или дрогиран и ти да откажеш и да кажеш, че не били толкова промилите и да получиш минимално наказание. Щом си се качил пиян и дрогиран и отказваш теста, трябва да се вземе най-тежкото наказание – с най-суровата глоба и отнемане на книжката. Ние имаме толкова много случаи – с Белослава, в момента Диона, с Нойзи, които се качват пили, казват едно "Извинявай" и се прибират вкъщи, отнемат им се книжките за 1-2-3 месеца. Само че цената я плащат нашите деца с живота си. Второто, което също искаме, е да се въведе евентуален умисъл, защото не може, когато се качиш пиян и дрогиран и настъпиш газта до край и убиеш децата, това да се води непредумишлено убийство. Не – ти се качваш умишлено на колата си пил, качваш се умишлено дрогиран, натискаш газта умишлено до край. Това трябва да се води убийство с евентуален умисъл и да се наказва директно със затвор от минимум 5 години, а не с условни присъди", настоя Иванова.
"Фондация "Ангели на пътя има за цел нито едно дете да не бъде лишено от правото си на живот по българските пътища", заключи тя.
Проведени са и срещи с Министерството на образованието, на които е поискано да се въведе задължително обучение по пътна безопасност в 10, 11 и 12 клас.