Потребителските нагласи в Германия за началото на новата година се подобриха по-силно от очакваното, но все още е рано да се каже дали това е устойчиво възстановяване на фона на все още големите притеснения, свързани с геополитическите кризи и войни, рязко покачващите се цени на хранителните стоки и дискусиите около немския държавен бюджет за 2024 г.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 30-и ноември и 11-ти декември 2023 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за януари), се повиши рязко до -25,1 пункта от -27,6 пункта през декември (слаба възходяща ревизия от -27,8 пункта) и при осредните пазарни очаквания за по-сдържано подобрение до -27,0 пункта.
Данните от проучването показват, че настроението на потребителите в Германия се подобрява отново след неотдавнашен период на стагнация. Малко по-високи потребителски нагласи бяха измерени последно през август тази година, когато съответният индекс беше на ниво от -24,6.
"Остава да се види дали сегашното увеличение представлява началото на устойчиво възстановяване на потребителските настроения. Потребителите все още имат големи притеснения: геополитическите кризи и войни, рязко покачващите се цени на храните и дискусиите около националния бюджет за 2024 г. продължават да предизвикват несигурност. В резултат на това нивото на потребителските нагласи в момента е все още много ниско", коментира Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец декември), за да определи настроенията за следващия месец (за януари 2024 г.).
Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през декември), се повиши рязко до -6,9 пункта от -16,7 пункта месец по-рано, когато достигна ново значимо дъно, като това е най-високо му ниво от юли 2023 г. насам.
Една от основните причини за повишения оптимизъм по отношение на доходите със сигурност е значителният ръст, който се очаква в най-важния източник на доходи за домакинствата, а именно заплатите или пенсиите.
С оглед на подобрените очаквания за доходите, желанието на потребителите в Германия за покупки също бележи солиден растеж след фаза на стагнация, продължила около година и половина. Съответният индикатор на GfK нарасна през декември с 6,2 пункта до -8,8 пункта, достигайки най-високо ниво от март 2022 г. насам.
Въпреки значителното увеличение обаче, желанието за покупка в момента все още е под нивата по време на двата периода на строги ограничения (локдауни) заради коронавирусната пандемия през 2020/2021 г. Този факт само потвърждава сегашната степен на несигурност сред потребителите в резултат на множеството кризи, отбелязва институтът GfK.
В същото време икономическият песимизъм сред потребителите продължи да отслабва в края на настоящата година, като съответният индекс за икономическите очаквания се повишава до -0,4 пункта от -2,3 пункта месец по-рано.
Въпреки лекото увеличение, потребителите все още са много предпазливи относно по-нататъшното икономическо развитие на Германия. Това е в съответствие със серията по-песимистични прогнози относно перспективите за растеж през 2024 г.
Така например, Германския икономически институт (IW) очаква спад на брутния вътрешен продукт от 0,5 процента през следващата година след аналогично понижение и през настоящата.