Потребителските нагласи в Германия се подобриха плахо с наближаване на коледните и новогодишните празници, но като цяло остават в много ниски нива, което е сигнал за липсата на устойчиво възстановяване на водещата европейска икономика.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 2-ри и 13-ти ноември 2023 г.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за декември), се повиши слабо до -27,8 пункта от -28,3 пункта през ноември (низходяща ревизия от -28,1 пункта) и при осредните очаквания за известно подобрение до -27,9 пункта.
"След три последователни месеца на спад, потребителските настроения се стабилизират с наближаването на края на годината. Те обаче продължава да са на много ниско ниво и няма признаци за устойчиво възстановяване през следващите месеци. Нагласите на потребителите все още се характеризират с несигурност и загриженост", посочи Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
Тази несигурност е особено очевидна в желанието им за спестяване, като неотдавнашен задълбочен анализ подчертава това.
Потребителите бяха попитани конкретно защо смятат, че е подходящият момент за спестяване. В това проучване приблизително една трета от участниците заявяват, че настоящата политическа, геополитическа и икономическа ситуация ги прави много несигурни. В резултат на това те са загрижени и смятат, че е най-добре да спестят парите си. В допълнение към настоящите конфликти като войната в Украйна и военния конфликт в Близкия изток, преди всичко високата инфлация в Германия стимулира желанието за спестяване. Тази загриженост е цитирана от повече от една трета от анкетираните.
"Това потвърждава емпирично, че желанието за спестяване е по-слабо изразен показател за съзнателна финансова инвестиция и вместо това може да се тълкува основно като сигнал за степента на несигурност на потребителите. Това обаче също така означава, че устойчивото възстановяване на потребителските настроения изисква връщане на инфлацията до разумно ниво и намиране на решения за международни кризи", отбеляза Ролф Бюркл.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за ноември).
Индексът, измерващ очакванията за доходите през текущия месец (през ноември) се влоши за пореден месец, достигайки ново забележително дъно от -16,7 пункта спрямо -15,3 пункта през октомври. Това предполага, че растящите цени, особено на храните, ще продължат да оказват натиск върху покупателната способност на доходите на хората.
В резултат на очакванията за ново влошаване на доходите, не е изненада, че желанието за покупки също остава в много ниски нива. Въпреки че съответният индикатор на GfK за ноември се повиши до -15,0 пункта от -16,3 пункта месец по-рано, той все още остава на много ниско ниво и показва, че желанието за покупка се намира в застой и че няма признаци за промяна в тази тенденция. Несигурността от продължаващите кризи, както и високата инфлация създават подчертано нежелание за покупки, отбелязва институтът GfK.
Икономическите очаквания на германските потребители пък останаха почти непроменени през ноември, като съответният GfK подиндекс се повиши с едва 0,1 пункта до -2,3 пункта. Текущото ниво на индикатора показва, че германските потребители не очакват забележителен подем в икономиката в обозримо бъдеще.
Това също така кореспондира с мненията на почти всички икономически и политически експерти.
Наскоро Съветът на икономическите експерти към немското правителство, наричан още "Петимата мъдреци", прогнозира, че БВП на водещата европейска икономика ще се свие с 0,4% през настоящата година, като за следващата се прогнозира само умерена експанзия от 0,7 на сто.