Германските компании, работещи в чужбина, са по-песимистично настроени за икономическите перспективи през следващите 12 месеца в сравнение с оценката им тази пролетта, показва ново проучване на Индустриалната и търговска камара DIHK, предаде Блумбърг.
Сред повече от 3600 фирми, анкетирани от DIHK, 22% заявяват, че очакват подобрение там, където те правят бизнес, но през пролетта така смятаха 28% от тях, което показва влошаване. Балансът на техните икономически очаквания спадна до -6 от +1 през пролетта и при дългосрочната средна стойност от +2 пункта.
В същото време обаче, въпреки предизвикателствата, свързани със забавянето на икономическия растеж, германските компании разширяват присъствието си на много пазари по света, отбеляза DIHK.
Посочените от компаниите причини за по-негативната перспектива включват постоянно висока инфлация, високи цени на енергията и затягане на паричната политика от страна на Европейската централна банка (вдигането на лихвите).
Друг фактор е сегашната икономическа слабост на Германия. Най-голямата икономика в Европа е тясно свързана със своите партньори в региона, което означава, че слабостта на Германия също така потиска очакванията и в останалата част на континента, показва още проучването.
Според DIHK перспективите са по-добри извън Европа, особено в САЩ, Канада и Мексико.
"Въпреки че компаниите на други места също се борят с трудна икономическа ситуация, те са изправени пред по-малко структурни предизвикателства, отколкото в Германия. На някои места те дори се възползват значително от по-благоприятни инвестиционни условия", отбеляза Фолкер Трейер, ръководител на външната търговия на DIHK.
Рисковете, свързани с по-рестриктивната парична политика - като колебания на обменните курсове и финансови предизвикателства - също са се увеличили, посочват анкетираните фирми.
От друга страна, прекъсванията във веригите на доставки или високите цени на енергията и суровините са по-малко значими фактори, отколкото в предишните проучвания.
Последното проучване е проведено между 25 септември и 20 октомври. Сред анкетираните немски фирми 39% са в производството и строителството, 40% в сектора на услугите и 21% в търговията на дребно.