Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Формалното поставяне на пациента в центъра на системата води до формално опазване на здравето, казва Михайлова

Калина Михайлова: Драстично влошаване на състоянието след лечение води пациентите при адвокат

Адвокат по медицинско право е гост в този епизод на подкаста на БНР "В центъра на системата" по темата търсене на правата ни като пациенти в здравеопазването

2
Калина Михайлова - адвокат и експерт по медицинско право
Снимка: Ани Петрова

Този епизод на подкаста на БНР - "В центъра на системата" е посветен на това в кои случаи търсим правата си в здравеопазването като пациенти спрямо админстиративните органи или спрямо лекари, лечебни заведения и медицински персонал.

Продължават ли жалбите пред АСП за забавено обезщетение на хора с увреждания, заради оспорване на ТЕЛК решение?


Расте делът на пациенти с хронични заболявания , които търсят правата си заради спрени доставки на лекарства.

Най-често хората търсят правата си заради некоректна диагностика и некачествено лечение.

Ръст на търсещи правата си пациенти заради некоректно проследяване в следоперативния период.

Чести откази за хоспитализация на пациенти в терминален стадии - докога у нас ще липсва палиативната грижа?

Слушайте епизода тук:

Гост в епизода е:
⚖️Калина Михайлова - адвокат и експерт по медицинско право

Адвокат Калина Михайлова вече е гостувала в подкаста по темата за правата на пациентите в извънболничната медицинска помощ, както и за нашите права по време на Covid пандемията. Тя активно участва и в инициативи, свързани с правата на пациентите със злокачествени заболявания, както и по теми, свързани с комуникацията лекар-пациент.



От разговора ще научите:

⚖️В кои случаи пациенти или близки и роднини на пациенти търсят правна защита в сферата на здравеопазването

⚖️Коя е най-голямата група жалби във връзка със защита на правата на пациентите

⚖️Има ли спад в жалбите от страна на родителите, които кандидастват пред НЗОК за поемане на лечението на деца в България и в чужбина

⚖️Продължават жалбите за забавено социално подпомагане на хора с ТЕЛК решение, заради оспорване на решение на ТЕЛК

⚖️Жалби на пациенти с хронични заболявания заради недостиг на медикаменти

⚖️Търсене и защита на правата на пациентите спрямо медицинския персонал, лекари и лечебни заведения

⚖️Кои са най.честите жалби във връзка с т.нар. "лекарска грешка" - или лекарска небрежност, което е правният термин

⚖️Некоректна диагностика и некачествено лечение - в кои случаи пациентите търсят правата си

⚖️Оплаквания на пациенти в следоперативния период - липса на описана терапия

⚖️Какви са причините, които карат пациентите да мислят, че е проведено некоретктно лечение

⚖️Жалби по отношение на поставените медицински изделия

⚖️Електронното пациентско досие - начин да има прозрачност в системата

⚖️Нарушения на правата на пациентите заради забавено химио или лъчелечение на онкологично болни

⚖️Липсата на палиативна грижа у нас води до отказ от хоспитализация на пациенти в терминален стадий

Снимката е илюстративна
"Първата голяма група защита на правата на пациентите е свързана при оспорване на решения на ТЕЛК или НЕЛК заради забавено изплащане на социално подпомагане от Агенцията за социално подпомагане. Други случаи са откази от страна на НЗОК за заплащане на лечение на деца в България и чужбина. Тези дела, за щастие, с преминаването на заплащането към НЗОК намаляха. Макар, че официален ред и задължение да се предоставя тази информация или статистика все още не е наличен.

Случаите на липсващи лекарства последните месеци също предизвиква недоволство на пациентите и желанието им да защитават правата си, като се ангажира отговорността на държавните органи, които следва да отговарят за достъпа и достатъчния брой навременно предоставени лекарствени продукти.

Вторият голям аспект в търсене на правата на пациентите е спрямо болници и медицински лица. Най-честите жалби са за т.нар. "лекарска грешка". В този случай пациентите най-често се сблъскват с некоректна диагностика или неправилно или некачествено лечение, особено в хирургията, където има по-голям риск от нарушаване на правата на пацентите и съответно активност с оглед защита им.

Има и доста оплаквания, свързани със следоперативния перод при извършена хирургична интервенция.
Снимката е илюстративна
Има се предвид некоректно проследяване, липса или неправилно изписване на лекарствени продукти, липса на описана терапия, което може да доведе до усложнения на здравето, имам конкретен случай, свързан с тромбоза, която за съжаление, води до инфаркт на белия дроб при конкретния пациент, получена заради липса на описана терапия с антикоагуланти, каза за БНР Калина Михайлова.

"За съжаление подобни случаи често достигат до нашата кантора. Най-честите случаи напоследък са именно пропуск при проведено лечение или дагностичен процес от конкретен медицински персонал, лекар или медицинска сестра, дентален лекар.

Една от хипотезите, при която човек разбира, че се се сблъскал с некоретно лечение е именно последваща необходимост от посещение при лекар за второ мнение. Друга характерна ситуация е, когато пациентът драстично влошава състоянието си и това го навежда на мисълта, че има някакъв проблем. Понякога дори не се стига до това да се замисли, защото по спешност се налага да бъде приет в друго лечебно заведение.

Така че, индикациите са много явни и са външни и не са свързани с това, че пациентите, поне мога да кажа за кръга на пациенти, които са при мен, не са целенасочено търсещи грешка в конкретното лечение, а по-скоро заради влошаване на състоянието, допълнителни изследвания, те установяват, че има пропуск във вече проведеното им лечение, обобщи адвокат Михайлова.

Адвокат Калина Михайлова притежава магистърска степен по Право от Софийски университет “Св. Климент Охридски”. Адвокат към Софийска адвокатска колегия. Специализира юридическата си дейност в сферата на търговското, облигационното и медицинското право. Притежава опит в областта на трудовото и административното право, както и процесуалното представителство. Правен съветник на национални и международни корпоративни клиенти в областта на фармацевтичното и медицинското право, козметичните услуги и продукти, с оглед правните аспекти на производство и търговия с лекарствени продукти, цени и реимбурсиране, клинични проучвания, медицински изделия, хранителни добавки и др.  Експертен консултант в развитието на иновативни стартъп проекти в IT-сектора. Членува в специализирани екипи, търсещи ефективна промяна и преодоляване на проблемите в сферата на здравеопазването, които се стремят към важни законодателни изменения. Квалифициран медиатор - проявява гъвкавост и успешност при водене на преговори за решаване на търговски спорове, както и за деликатните медицинскоправни отношения. c за реализиране на проекти, юридическо съдействие за постигане на заложените им цели в обществена полза. Лектор в множество семинари и конференции, както в областта на здравеопазването, така и в търговскоправната сфера. Добротворец в редица проекти. - Ментор в програмата за ментор на ученик в 10-11 клас – ABLE Mentor - Регионален отговорник в Операция Плюшено мече за Коледна кампания 2022 - Член на Почетното настоятелство във Фондация Ситуационен център Отворени врати – създадена в началото на военния конфликт в Украйна и подпомага редицата разселени лица

Следва продължение по темата.


Очаквам вашите сигнали, коментари и предложения на имейл: gergana.hrischeva@bnr.bg

Всички епизоди на подкаста ще намерите:

Apple Podcasts през iTunes

Viber


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Горещи теми

Войната в Украйна