Бързата мода е на пръв поглед евтино развлечение, но цената, която действително плащаме, е много по-висока. Цифрите, обвързани със свръхпроизводството на дрехи, са показателни за мащабите на проблема.
Нека погледнем какво стои зад една от най-големите световни индустрии.
Бързата мода е причина за 10% от вредните въглеродни емисии в света, замърсява 20% от прясната вода и освобождава в околната среда 35% от първичните пластмасови микрочастици, които впоследствие попадат в храната ни. Това е цената, която плащаме за всички дрехи, които не носим и за удоволствието да купуваме купища нови дънки, якета, рокли и блузи само за развлечение. За щастие тази тревожна тенденция намира своя отпор в лицето на отговорни към околната среда компании. В България, лидерът на кръговата мода е Remix. В последните години все повече се говори за кръгова мода и стремежът към по-дълъг живот на вече произведените дрехи е на път да завладее света. А може би и да го спаси.Историята на модата през ХХ век показва плавния преход между стиловете – от дългите дантелени рокли и фраковете, през строгите костюми на 50-те, до чарлстон панталоните на 70-те и ексцентричните цветове и кройки на 80-те години. До днес, когато цялата времева линия на модата от миналия век може да бъде събрана в гардероба на човек. Преходът от класическата офис-визия до скъсаните джинси и ярките цветни маратонки вече отнема часове, вместо векове. А от дантелената рокля до чарлстон панталона има само един рафт разстояние.
Тази бързоразвиваща се тенденция е пряко свързана с глобалните проблеми, които в последните години стават все по-важна тема на обществено и политическо ниво. Засиленото производство и пазарното пренасищане заливат планетата с милиони тонове ненужни текстилни продукти, черпейки от безценните природни ресурси. Осъзнаването на проблема води до търсене, разработване и прилагане на устойчиви практики, каквито откриваме във философията за кръгова мода.
Кръговата мода е все по-развиващо се понятие в България. Моделът функционира според принципа, че ненужното за някого би могло да бъде ценно за друг. Важно уточнение е, че кръговата мода е много повече от продажбата на дрехи втора употреба. Голямо звено във веригата са чисто нови дрехи, обувки и аксесоари, които по различни причини са били на път да бъдат изгорени.
Фаст фешън веригите произвеждат толкова много колекции, че често не успяват да ги продадат. Когато пък те биват купени, често се озовават някъде дълбоко в гардероба ни необличани или обличани веднъж, защото са били необмислена хрумка за един повод или последният горещ тренд се е сменил неусетно. Подобна е съдбата на милиони нови дрехи, които заслужават да ги носим гордо, вместо да бъдат изхвърлени.
През февруари 2021 г. Европейският съюз създаде план за кръгова икономика. В него, на всеки етап от производството, продажбата и консумацията, са заложени принципите на рециклирането и използването на устойчиви материали, както и удължаването на жизнения цикъл на произведените продукти, за да не се превръщат в отпадъци.
Кръговото потребление е свързано с въвеждането на положителни промени на различни нива в икономиката. В модната индустрия е важно да бъде наложен етичен модел, който да намали замърсяването, като продължава да предлага качествени и съвременни дрехи на купувачите. Благодарение на него дрехите ще могат да бъдат използвани възможно най-дълго, да бъдат споделяни и преизползвани, а в края на жизнения им цикъл - и рециклирани.
За щастие, тенденцията която все по-успешно преобразява света на модата, набира популярност и в България. Големи компании за кръгова мода като Remix развиват и прилагат механизмите, които позволяват на потребителите да избират между стотици хиляди нови или употребявани дрехи, обувки и аксесоари. Всяка година Българска асоциация кръгов текстил - организацията, в която отговорни компании обединяват усилия в оползотворяването на текстилни изделия в България, спестяват:
- изхвърлянето на 35 000 тона текстил и естествени тъкани и свързаните с това емисии от гниене;
- 220 млн. куб. м. вода за напояване на влакнодайни култури или количеството, нужно за отглеждане на пшеница за Стара Загора за 1 година;
- спести 13 млн. куб. м вода от производство на дрехи, което е годишната консумация на 330 хил. българи;
- производството на такова количество вредни въглеродни емисии, колкото биха отделили 2 млн. автомобила.
Днес усилията на обществото и бизнеса за разделно събиране и повторна употреба на текстилни изделия дават все по-сериозни резултати. А философията на кръговата мода може да бъде разпозната на много нива - от най-малкия жест за размяна на дрехи между приятели, през всички микро общности за препродажба на дрехи в социалните медии, до големите компании, които събират, сортират и препродават текстилни изделия, като по този начин удължават живота на текстила и намаляват нуждата от ново производство.
Да бъдем модерни, означава да живеем природосъобразно - да купуваме качествени дрехи и да залагаме на класически модели и много комбинации в своя капсулен гардероб, а когато дрехите ни омръзнат - да им даваме нов живот, защото ненужното за някого може да бъде ценно за друг.