Румъния официално пенсионира флотилията си от изтребители МиГ-21 - наследство от съветската епоха - докато членката на НАТО и съседка на Украйна се стреми да модернизира въоръжените си сили.
Сега Румъния използва ескадрила от 17 изтребителя F-16, закупени наскоро от Португалия, а през ноември подписа договор с Норвегия за закупуване на още 32 употребявани F-16.
На церемония изтребителите МиГ-21 LanceR се отправиха към последните си полети.
По време на комунистическия режим Румъния разполага с около 400 МиГ-21. Сегашният им брой е конфиденциален, но по неофициални данни те са около 25.
Пенсионираните изтребители ще се съхраняват във военновъздушната база Бакъу в Североизточна Румъния.
"Беше време да преминем към нещо по-добро и да се съобразим със света", заяви 37-годишният румънски пилот Адриан Трифа пред АФП преди церемонията във военновъздушната база Борча в югоизточната част на страната.
Трифа няма да се обучава да лети на по-модерните самолети, тъй като е "стар" - възрастта за започване на обучение за F-16 е под 35 години..
През май миналата година Румъния заяви, че ще използва флота си от МиГ-21 LanceR за още една година за мисии по охрана на въздушното пространство и летателно обучение, само месец след като реши да ги приземи след множество проблеми.
От 1991 г. до 2022 г. е имало "30 авиационни инцидента, които са довели до унищожаване на самолетите МиГ-21", според Министерството на отбраната.
През март 2022 г. един МиГ-21 изчезва от радарите, докато патрулира в близост до Черно море. По-късно бе установено, че той се е разбил, при което пилотът е загинал.
НАТО укрепи източния си фланг след нахлуването на Русия в Украйна, включително с доставката на войскови подкрепления и оборудване за Румъния.
Миналия месец Върховният съвет по отбрана на Румъния заяви, че има за цел да закупи последното поколение американски изтребители F-35, но вероятно ще са необходими години, за да се осъществи придобиването.
Пенсионираният генерал Стефан Данила, бивш началник на отбраната и бивш пилот на МиГ-21 LanceR, заяви, че преминаването към по-модерни самолети е трябвало да стане "поне преди десет години".
"Това се прави късно, много късно", каза Данила, като добави, че някои от пенсионираните самолети все още имат известно количество летателни часове и могат да бъдат продадени на други държави, за да бъдат използвани за военни учения.
"Украйна обаче не е проявила интерес към тези самолети", добави той.