Периодът от януари до март 2023 г. е най-смъртоносното първо тримесечие за мигрантите, пресичащи централната част на Средиземно море, от 2017 г. насам, съобщи ООН.
Загинали при опити да достигнат Европа са 441 души.
Международната организация за миграция към ООН (MOM) заяви, че закъсненията в ръководените от европейските държави операции по търсене и спасяване (SAR) са фактор за няколко фатални инцидента при опасното пресичане от Северна Африка.
МОМ заяви, че 441-те известни смъртни случая през първите три месеца на годината вероятно са занижени спрямо реалния брой.
"Продължаващата хуманитарна криза в централната част на Средиземно море е недопустима", заяви генералният директор на МОМ Антонио Виторино.
"При повече от 20 000 смъртни случая, регистрирани по този маршрут от 2014 г. насам, се опасявам, че високата смъртност се е превърнала в нормалност", добави той.
"Държавите трябва да реагират. Закъсненията и пропуските в ръководените от държавите спасителни операции струват човешки животи".
Закъсненията са фактор за най-малко шест инцидента досега през тази година, довели до смъртта на най-малко 127 души, заявиха от МОМ.
"Пълното отсъствие на реакция при седмия случай отне живота на най-малко 73 мигранти", се казва в изявлението, като се добавя, че през последните месеци усилията на неправителствените организации за търсене и спасяване значително са намалели.
"През уикенда на Великден 3000 мигранти достигнаха Италия, с което общият брой на пристигналите досега през тази година достигна 31 192 души", по думите на говорител на МОМ.
Проектът на агенцията на ООН за изчезнали мигранти също така разследва няколко съобщения за случаи, при които лодките са били обявени за изчезнали, но няма данни за оцелели, няма останки и не са провеждани операции по търсене и спасяване.
Съдбата на повече от 300 души на борда на тези плавателни съдове остава неясна, заяви организацията.
Реакция "ад хок"
"Спасяването на човешки живот в морето е правно задължение на държавите", категоричен бе Виторино.
"Трябва да видим проактивна, ръководена от държавите координация в усилията за търсене и спасяване. Водени от духа на споделяне на отговорността и солидарност, призоваваме държавите да работят заедно и да се стремят да намалят загубите на човешки живот по миграционните маршрути."
МОМ заяви, че ситуацията в централната част на Средиземно море засилва нуждата от предвидими, ръководени от държавата спасителни и издирвателни операции, слагайки край на "ад хок реакциите", след края на операцията „Mare Nostrum“ на италианските военноморски сили през 2014 г.
„Страните трябва да подкрепят усилията на неправителствените организации за спасяване на човешки животи и да прекратят "криминализирането, възпрепятстването и възпирането" на тези, които се притичат на помощ“.
"Всички морски плавателни съдове, включително търговските кораби, имат правно задължение да осигуряват спасяване на бедстващи лодки", се казва още в доклада на МОМ.
Организация също така призова за по-строги действия за разбиване на престъпните мрежи за контрабанда и наказателно преследване на лицата, отговорни за "извличане на печалба от отчаянието на мигрантите и бежанците чрез улесняване на опасни пътувания".
Докато МОМ публикува своите заключения, тунизийската брегова охрана съобщи, че 10 мигранти са се удавили край брега, след като лодката им е претърпяла корабокрушение в Средиземно море.
"Седемдесет и двама мигранти бяха спасени и 10 тела бяха извадени след корабокрушението във вторник" край втория тунизийски град Сфакс, заяви говорителят Хусем Джебабли, като добави, че всички загинали са от Субсахарска Африка.