Европейската комисия каза на държавите членки на ЕС, че таванът от 60 долара за барел на цената на руския петрол се оказва ефективен за ограничаване на достъпа на Кремъл до петродолари, като същевременно не нарушава пазара и засега ще остане непроменен, съобщава Блумбърг.
Тази седмица ЕК посочи пред постоянните представителите на 27-те държави членки на ЕС, че в момента сред повечето страни от Г-7 няма желание да се намали този ценови праг, съобщават за агенцията източници, запознати с въпроса.
Доклад на Международната агенция по енергетика, който формира основата за преразглеждане на горната граница, установи, че механизмът е постигнал целите си за намаляване на приходите на Москва и предпазване от нов скок на глобалните цени на петрола.
Приходите от петрол в Русия спадат рязко, тъй като ценовите ограничени работят, посочи МАЕ
В последния месечен доклад на агенцията се казва, че таванът удря по цената, на която се продават руският суров петрол и нефтените продукти.
Среднопретеглената експортна цена на руския суров петрол е била 52,48 долара за барел, без разходите за доставка и застраховка. Суровият петрол Уралс (Urals), ключовата нефтена смес за износ на Русия, се продаваше за 45,27 долара в Черно море, докато класовете петрол като ESPO, Sakhalin и Sokol, всички от които се изнасят от Азия, се търгуваха над ценовия праг, според докладът на МАЕ.
По-рано Г-7 се съгласиха да преразгледат нивото на цените в средата на март, а законодателството на ЕС предвижда, че целта трябва да бъде да се запази прага на 5% под средните пазарни нива. Въз основа на това група държави членки, включително Полша и Естония, настояха за понижаване на прага, напомня Блумбърг.
Съгласно договорените правила, компаниите от ЕС и Г-7 могат да предоставят само превоз и услуги като застраховка, необходими за транспортиране на руски петрол до трети страни по света, когато петролните продукти са закупени на или под определения таван. Русия е свободна да транспортира и продава петрол на всяка цена, ако не използва услугите и корабите на Г-7 и ЕС.
Според данни, събрани от Блумбърг, Русия все още разчита на западни застрахователи, за да покрие повече от половината от танкерния флот, който изнася нейния петрол.
Въпреки това на страните членки на ЕС беше казано, че има известна готовност да направят механизма за ограничаване на цените по-малко твърд, заявиха пред агенцията източници, но без да уточняват какво означава това на практика.