Броят на петролните танкери, които чакат в Черно море да преминат истанбулския проток Босфора на път за Средиземно море, се е увеличил в четвъртък с 5 до общо 16, съобщи Турската корабна агенция. Задръстването идва на фона на разговори между западни и турски официални лица за стъпки за разрешаване на проблеми с опашките от танкери, предаде Ройтерс.
Служител на британското министерство на финансите каза, че тези разговори са се случили, след като страните от Г-7 и Европейският съюз въведоха на 5-и декември новите ограничения, насочени към износа на руски петрол.
Групата Г-7, ЕС и и Австралия се съгласиха да забранят на доставчиците на транспортни услуги, като например застрахователи, да помагат за износа на руски петрол, освен ако той не се продава на договорения ценови таван от 60 долара за барел, за да се лиши Москва от приходи по време на нейната инвазия в Украйна.
Отделна турска мярка обаче, която е в сила от началото на месеца, предизвика задръстване, изисквайки корабите да предоставят доказателство, че имат застраховка, покриваща продължителността на транзита им през пролива Босфора или когато акостират в турските пристанища.
Западни официални представители твърдят, че Турция е отговорна за блокирането на петролни танкери в турските проливи, съобщи "Файненшъл таймс". Цитираните от финансовото издание неназовани служители заявиха, че повечето танкери, блокирани в Черно море, идват от Казахстан и поради това не подлежат на таван на цените.
"Тези смущения са резултат от управлението на Турция, а не от политиката на ограничаване на цените", каза един от източниците на "Файненшъл таймс".
Турската агенция по корабоплаване Tribeca посочи за наличието на пет нови танкера, по-дълги от 200 метра, чакащи на север от пролива Босфора, за да преминат на юг към Средиземно море, в допълнение към 11-те, посочени в сряда, като добави, че не е планирано преминаване на кораби.
В същото време в протока Дарданели, който е разположен по-южно, девет танкера чакаха да преминат на юг, което е по-малко от 12-те ден по-рано, каза още Tribeca. Три танкера трябваше да преминат през този проток в четвъртък, два на път от Туапсе в Русия до Фуджейра в ОАЕ и един на път от турския Тузла до Сиди Керир в Египет.
Заместник-министърът на финансите на САЩ Уоли Адейемо каза на турския заместник-министър на външните работи Седат Онал в разговор в сряда, че таванът на цените се отнася само за руския петрол и не налага допълнителни проверки на корабите, преминаващи през турски териториални води, съобщи американското финансово министерство.
Според агенция Блумбърг 26 танкера с повече от 23 милиона барела петрол от Казахстан, не са успели да преминат в сряда през проливите Босфора и Дарданелите. Водните пътища са жизненоважни за потока на суров петрол и други стоки от Черно море. Казахстанските власти оцениха по-малко изоставане в графика на петролните танкери.
Всички казахстански танкери и товари са застраховани и компаниите, осигуряващи покритието - главно британски застрахователи - водят преговори с турските власти, съобщи руската информационна агенция ТАСС в четвъртък, цитирайки Магзум Мирзагалиев, главен изпълнителен директор на казахстанската държавна нефтена и газова компания KazMunayGas. Той изчисли, че само осем до десет от танкерите, останали в турските проливи, са „свързани с Казахстан“.
В доклад на местен пристанищен агент, цитиран от Блумбърг, се казва, че само един натоварен танкер – „Владимир Тихонов“ – е преминал през проливите от влизането в сила на новото правило на Турция. Смята се, че този кораб е имал руско застрахователно прикритие. Докато задънената улица не бъде разрешена, не е възможно да се прецени кога корабите могат да бъдат допуснати, каза още агентът.
Така или иначе танкерите често чакат по няколко дни в проливите по това време на годината поради съкратените часове на деня за транзит и лошото време.