Страните от ЕС намалиха търсенето на газ с една четвърт през ноември, въпреки че температурите паднаха, което е последното доказателство, че блокът успява да намали зависимостта си от руската енергия след нахлуването на Москва в Украйна.
Временни данни от компанията за анализ на стоки ICIS показаха, че през миналия месец търсенето на газ в ЕС е билзо с 24 процента под средното ниво за същия месец през последните пет години, като подобен спад в търсенето беше отчетен и през октомври, съобщава "Файненшъл таймс".
Европейските страни се опитват да намалят зависимостта си от руския газ и петрол, като намерят алтернативни източници или направят промени, за да ограничат търсенето. Те бяха подпомогнати от необичайно топлата есен, въпреки че през последните две седмици температурите паднаха по-близо до нормалните им за този сезон нива.
В Германия и Италия, двете страни с най-голямо потребление на газ в ЕС, търсенето е спаднало съответно с 23 и 21 процента през ноември, установи ICIS. Във Франция и Испания спада беше с повече от една пета, а в Нидерландия с малко над една трета.
"Индустрията води пропорционално до най-големите намаления на потреблението на газ и това е изцяло резултат от ясното пазарно ценообразуване", посочи Том Марзек-Мансър, водещ европейски газов анализатор в ICIS. Високата цена на газа "демотивира" неговата употреба, добави той пред "Файненшъл таймс".
Европа също така наложи широки нови ограничения върху износа на петрол от Русия, за да намали използването и на този енергиен източник.
Забраната на ЕС за внос на руски петрол по море влезе в сила в понеделник. Междувременно лидерите на Г-7 се споразумяха да въведат т. нар. "таван на цените", който има за цел да задържи потока на руски петрол към страни като Индия и Китай, за да се избегне създаването на широко разпространен недостиг, но само ако суровият петрол се продава на цена под 60 долара за барел. Целта е да се намалят руските приходи, част от които се използват за финансиране на войната в Украйна.
Въпреки намаленото потребление на газ ръководители и анализатори от енергийната индустрия предупредиха, че без по-нататъшен спад в търсенето и повече внос на втечнен природен газ (LNG), недостигът на синьо гориво в Европа може да продължи с години.
"Търсенето ще трябва да бъде по-ниско от нивата преди войната на Русия в Украйна, за да имаме достатъчно запаси за следващата зима", каза Алекс Тъкет, ръководител в консултантската компания CRU Group. "Въпросът е с колко да се намали търсенето и колко болезнено ще бъде това", добави той.
Спадът в търсенето доведе до запълняемост на съоръженията за съхранение на газ в ЕС от близо 95% към средата на ноември, според индустриалната организация Gas Infrastructure Europe (GIE) - близо до най-високото ниво за всички времена. Рекордните притоци на LNG в Европа помогнаха за това попълване на газохранилищата.
Но по-студеното време през последните седмици увеличи търсенето и съоръженията за съхранение сега са с около 93 процента капацитет.
В същото време цените на природен газ започнаха да се повишават, като нидерландските газови TTF фючърси, еталонният европейски договор, като миналия четвъртък се търгува за кратко на нива около 165 евро за мегаватчас, преди в края на седмицата да върна назад към 136 евро.
Графика на газовите TTF фючърси (в евро за мегаватчас)
По-високите цени на газа са бреме за домакинствата и бизнеса, но те позволиха на Европа да привлече рекордни обеми втечнен природен газ поради премията, която плаща спрямо другите купувачи.
Данните на ICIS показват, че Европа и Обединеното кралство са внесли 11,14 милиона тона втечнен природен газ през ноември, рекорден месечен връх, като са на път да получат 12,2 милиона тона през декември.
Същевременно Том Марзек-Мансър от ICIS изрази предпазливост относно планираното ограничение на цените на газа в Европа.
"Всеки ход за ограничаване на цените на газа на едро може да застраши способността на Европа да осигури доставките на LNG не само тази зима, но и за следващата зима, а и след това. Ако Европа не е първокласният глобален газов пазар, това би довело до намаляване на вносните товари в момент, когато те са най-необходими", посочи той.