Запасите от дизелово гориво в Северозападна Европа ще достигнат най-ниското си ниво от поне 12 години в началото на пролетта на 2023 г., според прогноза на консултантската компания Wood Mackenzie Ltd, предаде Блумбърг.
Очаква се запасите да се натрупват през декември и януари, преди обаче да последва рязък техен спад. Прогнозите са запасите през март догодина да бъдат най-ниските в историята за който и да е месец от 2011 г. насам, посочва Woodmac.
Тъй като Европейският съюз ще прекрати доставките на руско гориво по море в началото на февруари, ситуацията с вече ограничените доставки на континента е изложена на риск от влошаване. Запасите са жизненоважен буфер срещу подобни прекъсвания на доставките и когато те се изчерпят, ще има повече потенциал за нестабилност на пазара.
По-ниските запаси допринесоха за по-високи маржове за петролните рафинерии, стимулирайки европейските оператори да работят усилено, посочи Джеймс Бърли, главен анализатор в Woodmac. В резултат на това консултантската компания очаква дневната преработка на суров петрол в Северозападна Европа да нарасне с 420 000 барела този месец, достигайки 6,14 милиона.
"Очакваме по-високото производство да продължи да се поддържа от силните нетни парични маржове и очакваме запасите от газьол/дизел в края на декември да достигнат почти три милиона барела“, каза още Бърли.
Тъй като Русия все още е най-големият външен доставчик на ЕС на дизелово гориво чрез кораби, може да се очаква рязкото намаляване на запасите в края на зимата.
Част от проблема с наличността на дизелово гориво както в Европа, така и в САЩ, се крие в структурата на фючърсните пазари. Графиката на фючърсите на газьола на стоковата борса ICE показва, че незабавните доставки са по-скъпи от същото гориво, доставено на по-късна дата. Това от своя страна обезсърчава складирането, тъй като търговците вероятно могат да продават днес на по-добра (по-висока) цена, отколкото могат да реализират в бъдеще. Тази тенденция отслабна през последните дни, но остава силна от историческа гледна точка.