Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. Антон Тонев: Сега е време за качествена реформа

Д-р Петър Грибнев: Приключи проверката за работата на спешните отделения

Здравните власти гости в новия подкаст на БНР "В центъра на системата" по темата за Спешната помощ

| обновено на 07.04.22 в 07:15
Д-р Петър Грибнев, д-р Десислава Кателиева и доц. Антон Тонев (от ляво на дясно)
Снимка: Ани Петрова

На Световния ден на здравето 7 април, новият здравен подкаст на Българското национално радио - "В центъра на системата" обръща поглед към Спешната помощ у нас.

Гости в епизода са:
✅ Д-р Петър Грибнев - заместник-министърът на здравеопазването с ресор болнична и спешна помощ

✅ Доц. Антон Тонев - председател на Комисията по здравеопазване

✅ Д-р Десислава Кателиева, Главен координатор на новия Експертен съвет по Спешна медицина към Министъра на здравеопазването. Председател на Националната асоциация на работещите в спешна медицинска помощ


"Спешната помощ работи толкова, колкото им позволяват възможностите за натоварения трафик в столицата. Може би трябва да се увеличат екипите и линейките, но мисля, че те се справят.

Идването на линейката трябва да е най-много за 10 минути, защото от това зависи живота и здравето на хората. За баби ми, която получи с инфаркт, линейката от Елин Пелин дойде за половин час до селото ни, което за нас беше много време. Макар че, в конкретния случай и за пет минути да беше дошла, баба вече беше починала...

Координацията с общия телефон 112 не е добра. По време на Covid не разбрахме към кого трябва да се обърнем - първо към личния лекар или направо към спешния телефон? Но с уважение към лекарите в Спешната помощ съм!

Според мен при тази агресия, унижения и обиди, на която са подложени медиците, те си вършат много добре работата. А желаещи да я работят тази работа няма.

Изобщо не реагират линейките, за майка ми дойдоха след три часа чакане, тя беше със счупена тазобедрена става. Но след това отношението беше много добро - и на спешните лекари, и в спешното отделение в болницата", това разказаха хората в столицата.

Д-р Петър Грибнев

"Проблемните точки са няколко за страната - в столицата липсват достатъчно екипи, като цяло оплакванията са за забавяне на пристигането на линейките. Сигнали относно лоша организация на Спешната помощ в ЦСМП - та в Министерство на здравеопазването нямаме за последните четири месеца.

От МЗ направихме анализ на дейността на Спешната помощ. Данните сочат също, че при повикванията от случаи А 1 колите са пристигали средно са 8 минути, което отговаря на стандартите.

Приключи и проверката на Изпълнителна агенция "Медицински надзор" за работата на спешните отделения в страната след случая във Враца с починалата пред жена.

От проверените центрове най-често се установяват проблеми с неправилното провеждане на телекомуникационния триаж - тоест това е първичното обаждане по телефона, когато диспечерът трябва да разпредели сигнала. Следващият проблем е изпълнението на медицински триаж и ретриаж. И след това установихме пропуски и при постъпването на пациента в спешното отделение.

Предстои и нова мащабна проверка от страна на ИАМН и НЦОЗА относно повикванията, чиято цел е да се анализира цялостно ситуацията . До месец ще приключи обработката на част от 400-те хиляди повиквания към спешната помощ за последните година - две.

Статистическите обработки на пивикванията от миналата година сочат, че линейките са викани за оказване на спешна помощ еднакво често за най-тежките случаи - А 1 и също толкова често при случаи, които изобщо не попадат в графата - "спешност". Така че, ще се окаже, че Спешна помощ е натоварена с не толкова спешни случаи", съобщи за БНР д-р Петър Грибнев.

Д-р Десислава Кателиева

"През последните две години ситуацията е изкривена, заради пандемията. Екипите бяха подложени на неимоверен натиск и напрежение. Те бяха на първа линия постоянно. Но те се справиха въпреки всичко.

Пандемията беше тест за това, къде нещата се пропукват, къде са слабостите и грешките. И това е, че все още няма връзка в реално време между екипите на Спешна помощ и лечебните заведения, за да се знае къде има свободни легла", изтъкна д-р Десислава Кателиева.

"Но ние сме вече уморени от реформи. Иска ни се да има приемственост. Защото нормативната база я имаме", допълни д-р Кателиева.

Доц. Антон Тонев

"Дълги години назад, говорейки за необходимостта от структурна реформа в Спешната помощ, винаги се е отлагало това да се направи.

Единственото, което се е предприемало през годините е било да се увеличат малко парите, с идеята, че това ще ни спечели време. Но след време се оказвало, че това не е решило нито един проблем, а само е отлагало проблемите. Сега е време за качествена реформа, не само за финансиране, но и за увеличаване на екипите чрез обучени парамедици", заяви доц. Антон Тонев.

Слушайте епизода тук:

Или тук:



От разговора ще научите:

✅ Какви сигнали постъпват най-често по отношение на Спешната помощ в центровете и в отделенията към лечебните заведения

✅ Какви са тенденции в тази посока

✅ Какво сочат данните от проверките на Изпълнителна агенция "Медицински надзор" за работата на спешните отделения в страната

✅ Кои са проверените спешни центрове и отделения

✅ Къде са пропуските на системата, които следва да се подобрят - кадровия дефицит, заплащане, квалификация, брой екипи, организация на работа, нормативна база


Всички епизоди на подкаста ще намерите в:

В Apple Podcasts през iTunes





БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна