Германските потребителски нагласи за април отбелязаха рязко влошаване, тъй като войната в Украйна и растящата инфлация причиниха срив на очакванията на немските домакинства за икономическото развитие и за техните доходи до най-ниски нива от световната финансова криза през 2009 г. насам.
Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода между 3 и 14 март 2022 г., когато руската военна инвазия в Украйна вече беше в разгара си.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за април 2022 г.) се понижи до -15,5 пункта от -8,5 пункта през март, докато очакванията на финансовите пазари бяха за негов спад до -14,0 пункта. Това е най-ниското ниво на индекса от февруари 2021 г. и представлява влошаване на доверието на немските потребители за четвърти от последните пет месеца, след като единствено нагласите за февруари отбелязаха известно подобрение.
Това не само продължава низходяща тенденция на потребителските настроения, но и значително ѝ ускоряване в посока надолу, отбеляза институтът GfK, като добави, че рязкото увеличение на склонността към спестяване през настоящия месец е засилил допълнително тази низходящата тенденция.
"През февруари все още имаше големи надежди, че настроението на потребителите ще се възстанови значително с облекчаването на ограниченията, свързани с коронавирусната пандемия. Началото на войната в Украйна обаче накара тези надежди да изчезнат. Нарастващата несигурност и западните санкции срещу Русия доведоха до рязко покачване на цените на енергията, което значително вреди на общите потребителски настроения“, обясни Ролф Бюркл, експерт в института GfK.
Бюркл добави, че едно по-дългосрочно възстановяване на немските потребителски нагласи ще бъде възможно само в случай на бързо прекратяване на огъня в Украйна, което да бъде последвано от мирни преговори.
"Само при такъв евентуален сценарий вътрешната икономика ще допринесе значително за цялостното икономическо развитие отново в резултат на намаляващата несигурност, а облекчаването на ограниченията, свързани с пандемията, също би могло да има своя положителен ефект“, посочи той.
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец март), за да определи настроенията за следващия месец (за април).
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители се срина през март с цели 33 пункта до -8,9 пункта от +24,1 пункта пре февруари, достигайки най-ниско ниво от май 2020 г., когато Германия се намираше в първия Covid локдаун.
Потребителите виждат все повече рискове за германската икономика. Санкциите срещу Русия, високите цени на енергията и проблемите с веригите на доставки доведоха до рязко нарастване на риска от рецесия, заличавайки положителния импулс, който трябваше да се очаква от облекчаването на противоепидемичните мерки, отчита проучването на GfK.
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък се срина с 25 пункта до -22,1 пункта през март от +3,9 пункта през февруари, достигайки рекордно дъно от януари 2009г. насам, когато беше разга на глобалната финансова криза.
Потребителите виждат, че покупателната им способност се стопява в резултат на рязкото увеличение на цените, когато става въпрос за газ, мазут и бензин.
Това се потвърждава от неотдавнашно проучване, проведено от GfK, за последствията от войната в Украйна, според което девет от всеки десет германци бяха изключително или много загрижени от рязкото покачване на цените в енергийния сектор. При хранителните стоки процентът на засегнатите германци достигна 80 на сто, според същото проучване.
За разлика от икономическите и очакванията за доходите, индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, отбеляза значително по-сдържано понижение през март до -2,1 пункта от +1,4 пункта месец по-рано, но това все пак е най-ниското ниво на този подиндекс от април 2020 г.
Опитът показва, че склонността към купуване реагира негативно на покачващите се цени. Като важен показател, цената на бензина играе особено важна роля в този контекст, тъй като потребителите я наблюдават непрекъснато в ежедневието си и могат да реагират незабавно, отбеляза институтът GfK.