Компанията майка на "Бритиш Еъруейс" (British Airways) - IAG обяви в петък, че е на път да регистрира финансова загуба в размер на 3 милиарда евро за 2021 г., но добави, че повторното отваряне на трансатлантическите пътувания ще помогне на целта й да се върне към реализирането на печалба през следващата година.
През третото тримесечие на настоящата година, което обикновено е най-печелившия период за авиокомпаниите зарди летния отпускарски сезон, IAG излезе на оперативна загуба от 452 млн. евро, което обаче е близо четири пъти по-малко от оперативната загуба в размер на 1,92 млрд. евро, регистрирана през същия период на 2020 г.
В същото време приходите на компанията майка на British Airways, чиито акции са листвани борсите в Лондон и Мадрид, нарсанаха през последното тримесечие с над 100% до 2,71 млрд. евро спрямо 1,22 млрд. евро през третото тримесечие на миналата година.
Компанията заяви, че капацитетът на пътниците през последното тримесечие е достигнал 43% от нивото през предпандемичната 2019 г. и че нивата на пътниците на авиопревозвача от преди коронавирусната пандемия няма да бъдат достигнати до 2023 г. За цялата 2021 г. IAG очаква обемът на пътниците да достигне 37% от този през 2019 г.
IAG също така посочи, че планира полетите на компанията през текущото тримесечие да достигнат около 60% от капаците преди пандемията.
Трябва да се има предвид, че в понеделник (8 ноември) Съединените щати ще се отворят напълно отново за чуждестранни пътни от Великобритания и редица други държави, което трябва да даде тласък на "Бритиш Еъруейс" , тъй като тези маршрути са един от най-доходоносните за IAG.
Но противопандемичните ограничения, които продължиха през по-голямата част от 2021 г., ще тласнат групата към годишна оперативна загуба от около 3 милиарда евро, предупреди IAG, което е малко повече от предварително планираната загуба в размер на 2,87 милиарда евро.
Това ще постави компанията IAG, която също така притежава авиокомпаниите Iberia, Aer Lingus и Vueling, зад европейските конкуренти в лицето на Air France-KLM, които се ориентират към макар и слаби печалби за цялата 2021 г., и германската Lufthansa, която вече излезе на малка тримесечна печалба за периода юли - септември.
IAG пострада от по-големия си бизнес във Великобритания, където сложните и скъпи правила за тестване срещу Covid-19 възпираха пътуванията през лятото, докато основните вътрешни пазари на Air France и Lufthansa се възстановиха по-бързо поради по-разхлабените ограничителни противоепидемични правила.
"Фокусирани сме върху това да се подготвим да оперираме с възможно най-голям капацитет и да гарантираме, че IAG ще се върне към рентабилност през 2022 г. Нашите екипи създават възможности и прилагат инициативи за трансформиране на нашия бизнес и го подготвят за бъдещето, така че да стане по-конкурентоспособни", посочи главния изпълнителен директор Луис Галего.