Язовир "Огоста" по обем е вторият най-голям язовир в България с 506 млн. куб. м. Съоръжението обаче те е пълно и нивото му се държи ниско заради проблеми, известни още преди въвеждането му в експлоатация преди 35 години. Това стана ясно от разследване на БНТ.
От 10 години се знае за наводняване на инжекционния тунел и опасно налягане от 4 атмосфери там, но мерки не се предприемат.
„Грешките, които днес се визуализират са, че при инженерно-геоложките проучвания са пропуснати някои каверни в основата - кухини, които са в скалите. При повишаване на нивото на язовира могат изведнъж да се отворят и цялата вода, вместо да се изтече към ВЕЦ-овете или техническите изтичала на язовира, да изтече през тази дупка в земята, да отмие цялата стена, да я разруши и да забравим, че е някога е имало Монтана“, каза министърът на Околната среда и водите Асен Личев в интервю за националната телевизия.
А за да не залее "Огоста" града, нивото му трябва се поддържа ниско.
„Част от проблемите са известни от 1986 г., когато язовирът е пуснат в експлоатация. Тогава инжекционната завеса все още не е била довършена. За мен е изумително как някой може да реши да направи в карстов район язовир “, каза журналистът Богдана Лазарова от БНТ, автор на разследването.
Тя поясни, че инжекционната завеса е поредица от подпорни колони под стената на язовира, която служи, за заздравяване на съоръжението, така че водите в него да не подкопаят или разкъсат стената му.
„По двата бряга покрай стената на язовира има свлачища. През тях се просмуква водата и отива директно към Монтана. Последният голям проблем е, че така наречената корекция - коритото, където, след като се напълни язовира, през преливника, някакви обеми вода се пускат, това корито, което минава през Монтана, не е довършено от едната си страна и ако пуснат по-големи обеми вода, примерно при проливните дъждове наесен, директно наводняват къщите и дворовете, а там е ромската махала“, добави тя.
Проблемите на язовира са известни още от 1986 г., но от 2014 г. година постоянно има комисии, които изследват язовира. През 2016 г. е бил последният срок за завършване на ремонта, който все още не е започнал.
„Някъде през 2018 г. е даден на Държавната консолидационна компания заедно с още 414 язовира в списъка, които са в риск. До момента отново не е започнат ремонт", обобщава Лазарова.
Още по темата можете да гледате във втория епизод на предаването "Следите остават" по БНТ тази събота.