"Диалогът за "Три морета" в София започна много късно и раздели експертите и обществото ни, това се отразява на нашия президент, който е ротационен председател... САЩ са не само съпричастни, но и стоят зад този проект. Москва реагира негативно - каза, че това е издигане на кордон между Европа и Русия, а това са опасенията и на част от нашите експерти. От другата страна са атлантиците, които ни уверяват, че това е икономически проект, който ще е полезен за страната ни".
Коментарът пред БНР е на международния анализатор Зорница Илиева. Тя посочи, че България е вложила 20 млн. евро и страната ни се надява да получи възможност за привличане на повече чужди инвестиции, за развитие на инфраструктурата.
"Проблемът, срещу който Париж и Берлин реагираха, е, че този фонд дублира европейските фондове. Европа се чувства пренебрегната, политиките на ЕС искат приобщаване на страните от Югоизточна Европа с проекти, които се разработват в ЕС. Този начин на комуникиране между тези 12 страни предполага поредното отделяне".
Румен Радев ще бъде домакин на среща на върха на инициативата „Три морета“
В предаването "12+3" Стоян Сталев, бивш външен министър, дипломат, бивш шеф на Агенцията за инвестициите, допълни:
"Инициативата "Три морета" е правилна, но много закъсняла. Откъсването на Източна Европа, особено на Югоизточна Европа, от Централна и Западна Европа в рамките на ЕС е много голямо и този дисбаланс се поддържа дълго време. Това е в негатив за Източна Европа... Целият ЕС трябва да съсредоточи своето внимание за обхващане на целия свой регион в една модерна инфраструктурна мрежа. Вече 20 години след членството на Източна и на Югоизточна Европа в ЕС поддържаме една все още примитивна инфраструктура. Това влияе негативно на енергийното развитие на региона, също и на туризма, на стопанския обмен".
По думите на Сталев процесът не трябва да се институционализира твърде много, а тази инициатива да фокусира вниманието на ЕС и на НАТО към региона.
"30 години вече не можем да намерим подход и стратегия да променим българските контролни гранични пунктове. Те са в отчайващо положение. Това е все още примитивен инфраструктурен проблем... Ние не можем да привличаме инвеститори с този откъснат статут, който има регионът, макар и да сме членове на ЕС".
Инициативата "Три морета" е политически проект на 12 европейски държави членки на ЕС, на ниво държавни глави, лансиран през 2016 г. В него участват България, Австрия, Хърватска, Чешката република, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения.
Инициативата се развива като прагматична платформа за сътрудничество с основен фокус задълбочаване на интеграцията на страните от региона между Балтийско, Адриатическо и Черно море и създаване на по-голяма свързаност между тях по линията Север–Юг в областта на енергетиката, транспорта, комуникациите, информационните технологии, бизнеса.
Целите на Инициативата са: икономически растеж, получаване на инвестиции, енергийна сигурност, геополитическа сигурност, дигитална свързаност, борба с климатичните промени.
Целите ще бъдат постигнати чрез насърчаване на сътрудничеството за развитие на енергийната, транспортна и цифрова инфраструктура.
Българските институции са предложили следните четири проекта за финансиране в рамките на ИТМ: възстановяване на проектните параметри на жп линия Русе - Варна, изграждане на тунел под прохода „Петрохан“, разширяване на газовото хранилище в с. Чирен и изграждане на магистрала „Черно море“ (Варна - Бургас).