Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Инж. Илиян Дамянов, ТУ:

Чипове трябва да са за многократна употреба и да се поставят само за коли, които ще влизат в централните зони

Снимка: БГНЕС

Не е известно в Европа да се чипират автомобили по този начин, както се предвижда у нас с новите стикери. Съмнителна е ефективността, имайки предвид разходите, които ще се направят. Това коментира пред Радио София инж. Илиян Дамянов, зам.-ръководител в Катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в Техническия университет.

Има ли варианти за "тунинг" на МПС, за да покрием еко групите, които ще бъдат наложени от юли 2021-ва?

„Със сигурност има варианти за манипулация. Друг е въпросът, доколко биха били успешни и адекватно могат да се постигнат. Най-добрият вариант е автомобилът да е технически изправен и да отговаря на всички характеристики, които са заложени от производителя на самия автомобил."

Кои МПС отделят най-много вредни емисии?

Сега новите еко групи ще бъдат налагани на нови автомобили и лекотоварни, до 3,5 тона.

Според инж. Дамянов, това е не е необходимо, като разходи, които ще костват на хората. „Който иска да влезе в града, да мине на преглед и да си залепи подобен стикер и само той да го ползва.“ Същото важи и за тези, които влизат на територията на България, както и когато влизат в по-замърсени градове и села, смята Дамянов.

Какви са полезните практики от чужбина, които могат да бъдат наложени у нас?

„Администрацията иска да контролира техническото състояние на автомобилите – да бъдат изправни. Това е важно и за въздуха, разбира се. Но доколкото прочетох, този чип е за еднократна употреба, а този тип технология е ефективна, когато се използва многократно.

В Европа най вече се използва регистрационния номер.

В сферата на дигиталните технологии са така наречените LTR камери или камери за регистрационни номера. Те се използват навсякъде.“

Дамянов посочи за пример Лондон, където и при платеното паркиране и Синя зона, навсякъде се използва този вид идентификация на автомобила.

Идеята е, всеки гражданин, който си монтира този чип, да го направи еднократно, след което да бъдат добавяни само данните за еко група, за пробег, когато преминаваме технически преглед.

Според Дамянов, не е добра комбинация чипът да бъде в  стикера за годишния технически преглед.

Вредните емисии или запрашаването са по-сериозният проблем за чистотата на въздуха и има ли логичен начин да се справим с тях.

Инж. Илиян Дамянов се позова на данни от Евростат за България, чуйте.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени