Германските потребителски нагласи за април се подобриха за втори пореден месец в резултат на известно разхлабване на строгите противоепидемични мерки в страната в началото на март, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители, проведено в периода 4-15 март.
Неотдавнашното решение обаче на германските власти за удължаване на локдауна до 18-и април и влошаващата се през последни дни епидемична обстановка в страната (нарастващ брой на новозаразените с Covid-19) могат да поставят на изпитание тези подобряващи се потребителски нагласи.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за април 2021 г.) се повиши до -6,2 пункта от -12,7 пункта през март и при очаквания за по-сдържано подобрение към -11,9 пункта. Това е най-високото ниво на индекса от ноември 2020 г., когато в Германия беше въведен частичен локдаун заради втората вълна на коронавирусната пандемия и представлява подобрение за втори пореден месец, след като през февруари 2021 г. потребителското доверие удари многомесечно дъно от -15,5 пункта (най-ниско ниво от юли 2020 г.).
GfK индекс на потребителските нагласи в Германия
Този нарастващ оптимизъм сред германците може да изглежда изненадващ на пръв поглед, отбеляза институтът GfK и допълни: "Тъй като проучването се проведе през периода 4-15 март, не бяха взети под внимание събитията около ваксината на "АстраЗенека" и значителното увеличение на броя на Covid инфекциите през последните няколко дни".
Вместо това периодът на проучването се характеризираше с първоначално облекчаване на строгия локдаун в Германия и със стабилни или дори леко намаляващи данни за инфекцията. Много подобно развитие се наблюдаваше и през пролетта на 2020 г., когато също беше разхлабен твърдия локдаун, посочва GfK.
С нарастването обаче на процента на заразени с коронавируса и факта, че локдаунът ще бъде отново затегнат и удължен във времето, е под въпрос дали ще продължи това подобрение на потребителското доверие в страната.
"Строгият локдаун ще навреди сериозно на доверието на потребителите и текущото подобрение вероятно ще се окаже само временно. По-устойчивото възстановяване на доверието на потребителите ще продължи дълго време - което означава трудни времена за търговците на дребно и производителите", коментира данните експертът от GfK института Ролф Бюркл.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец март), за да определи настроенията за следващия месец (за април), като през март и трите показателя отбелязаха солидно повишение спрямо втория месец на годината.
GfK индексът на икономическите очаквания на германските потребители нарасна през март до 17,7 пункта от 8,0 пункта през февруари, достигайки най-високо ниво от септември 2020 г. С оглед на първото облекчаване на локдаун в началото на март потребителите очакваха, че германската икономика ще продължи да се възстановява. По време на самото проучване отварянето на много магазини или услуги, като фризьорски салони, стимулира икономическия оптимизъм, отбеляза GfK. Освен това перспективите за германския износ също се подобриха, тъй като прогнозите за икономическия растеж както в САЩ, така и в Китай бяха ревизирни във възходяща посока, отчасти в резултат на обширни стимулиращи програми.
Подиндексът на потребителските очаквания за доходите пък скочи през март до 22,3 пункта от 6,5 пункта месец по-рано, достигайки най-високо ниво от март 2020 г. - точно когато стартира коронавирусната пандемия в страната.
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, се повиши през март до 12,3 пункта от 7,4 пункта месец по-рано.