Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пореден спад при продажбите на нови автомобили в ЕС и България през февруари

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Продажбите на нови автомобили в ЕС се понижиха за втори пореден месец от началото на годината, тъй като въведените в Европа ограничителни мерки и несигурността заради коронавирусната пандемия продължават да оказват силно негативно влияние върху търсенето. В същото време последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) отчитат поредно понижение при регистрацията на нови автомобили и в България.

Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през февруари с 19,3% спрямо същия месец на 2020 г., достигайки 771 486 нови автомобили, след като през януари се понижиха с 24 на сто. Това са най-слабите данни от 2013 г. насам.

ACEA отбеляза, че причина за поредния спад са оставащите в сила рестриктивни мерки в цяла Европа, целящи да ограничат текущата вълна на Covid-19.

Всичките четири водещи автомобилни пазари в ЕС регистрират загуби през миналия месец, като най-малък спад от 12,3% при продажбите на нови автомобили беше отчетен в Италия, следван от понижение с 19% в Германия, с 20,9% във Франция и с цели 38,4% в Испания.

През първите два месеца на 2021 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 21,7% спрямо същия период на 2020 г., достигайки 1 498 116, като в Испания този спад беше с цели 44,6%, в Германия с 25,1%, във Франция с 14,2% и в Италия с 13,1%.

Обобщените данни на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през февруари се свиха силно с 35,5% до едва 51 312 броя спрямо година по-рано, докато за първите два месеца на 2021 г. беше отчетен спад от 38,1 на сто.

Регистрация на нови автомобили в ЕС по месеци (спрямо година по-рано)


В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители показват за пореден месец, че коронавирусната криза продължава да засяга много сериозно автомобилния пазар и у нас.

Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се понижиха през февруари с 16,5% до 1 660 броя спрямо година по-рано, а през първите два месеца на 2021 г. те се свиха с 20,6% спрямо същия период на 2020 г.

По тези показатели нашата страна се намира в "златната среда" сред спрямо останалите страни членки на ЕС, след като обаче през голяма част от миналата година заемаше едно от последните места.

За цялата 2020 г. регистрацията на нови автомобили в нашата страна се срина с цели 36,8% до общо 22 368 спрямо 35 371 през 2019 г.

Всички водещи автомобилни компании в ЕС отбелязаха спадове на продажбите през февруари и през първите два месеца на настоящата година.

Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през февруари със 17,4% на годишна база и с 22,6% през първите два месеца на годината спрямо същия период на 2020 г., когато обаче коронавирусната пандемия все още не беше засегнала Европа. В същото време Volkswagen увеличи слабо своя пазарен дял през февруари до 25,8% от 25,2% година по-рано, а в рамките на януари - февруари пазарният ѝ дял се сви леко до 25,6% от 25,9% през първите два месеца на 2020 г. Данните показват, че "Фолксваген" запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.

Понижение през февруари с 9,1% отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group (спад с 11,6% от началото на годината), докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 19,1% през февруари (и с 16,7% през първите два месеца на годината).

Понижение с 21,7% през февруари беше отчетено от автомобилния консорциум Stellantis (обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot), като спадът от началото на 2020 г. беше 23,8 на сто спрямо януари - февруари 2020 г.

Двете компании (Fiat и Peugeot) се обединиха официално в общ автомобилен консорциум под името Stellantis през миналата година.

Другата голяма френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през февруари от 27,9% и с 24,8% през първите два месеца на настоящата година.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени