Повече от половината от българите са готови да купуват лекарства с рецепта онлайн, стана ясно на конференция, посветена на дигиталната трансформация в обслужването на здравните потребности на българските пациенти. Онлайн събитието е част от поредица, посветена на дигитализацията на здравеопазването у нас.
Услугата Click & Collect - или онлайн, е по-предпочитана сред по-младите потребители на възраст 18 и 59 г., но сериозен процент се наблюдава и сред по-възрастните пациенти – около 35%.
Ако продажбата на лекарства по лекарско предписание онлайн бъде разрешена в страната ни по модела на много други европейски държави, то Click & Collect би бил предпочитаният модел за 68% от жителите на София и големите градове, както и за 39% от живеещите в селата.
По отношение на модела за онлайн покупка и доставка до дома интерес към него са декларирали 65% от живеещите в София и големите градове и 40% в селата. Данните са част от национално представително проучване, организирано от MarketLinks.
На конференцията беше посочено, че въвеждането на електронната рецепта е много добра стъпка в България, защото позволява да се включат всички участници в процеса – лекарят, пациентът, фармацевтът, търговците на лекарства.
Участниците се обединиха около извода, че е необходим надпартиен консенсус и план с конкретни стъпки за развитие на е-здравеопазването в следващите 5 г., както и промяна в регулациите, която да отговори на нуждите и търсенето от пациентите и да догони развитието на частния сектор.
От Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители в България посочиха, че здравеопазването у нас все още е хартиено и през пандемията недостатъците от това са станали видни. Пациентът трябва да си вземе отпуск 1-2 дни, за да си получи лекарствата, отпускани от здравната каса, особено ако са с протокол. Важна стъпка бе решението от май 2021 г. рецептите да са само електронни.
Дигитализацията ще даде възможност да преминем от здравеопазване, фокусирано върху заплащане, към фокус върху мотивирането на всички участници в системата за по-добро качество, посочиха от организацията.
На дискусията стана ясно, че Европа осъществява около ¼ от електронните продажби, като Източна Европа има да наваксва. Водеща с почти 20% дял от всички продажби на продукти без рецепта е Германия, следвана от Чехия.
През 2020 г. има огромен ръст в Унгария, Италия, Словакия, Полша. В Германия е разрешена онлайн продажба на лекарства по лекарско предписание въпреки липсата на електронна рецепта досега. Лекарствата по лекарско предписание са разрешени за онлайн продажба освен в Германия в скандинавските страни, Холандия, Великобритания, Португалия и др.
В България онлайн е разрешено към момента да се продават само лекарства без лекарско предписание – има ръст на продажбите на витамини, минерали, хранителни добавки, но също и на средства срещу настинка.
В онлайн продажбите на лекарства по света навлизат много нови от логистична гледна точка играчи – във Франция например участват държавните пощи, които доставят лекарства от аптеки към дома на клиенти. В Англия доставчици на храни вече предлагат и лекарства до дома.
Боряна Маринкова, съосновател на първата и най-голямата платформа за пациентски сигнали за недостиг на лекарства, обобщи, че до момента 36% от сигналите са за налични лекарства, които не се откриват лесно от пациентите. Те трябва да посетят, една, две, три или повече аптеки за да намерят лекарствен продукт.
Останалите около 60% от причините се дължат на недостатъчен внос - липса на внос по икономически причини или производствени причини, както и за нерегистрирани лекарства“, посочи още Маринкова.
, за да научите най-важното от деня!