Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Частичният локдаун в Германия влоши потребителските нагласи за декември

Германските потребителски нагласи за декември се влошиха по-рязко от очакваното, тъй като въведенията в страната частичен локдаун за ограничаване на втората вълна на коронавирусната пандемия навреди на очакванията на домакинствата за техните доходи, което за отрази негативно и на тяхното желание за покупки.

Това показват резултати от последното проучване на немския институт GfK сред около 2000 потребители.

Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за месец декември) се понижи рязко до -6,7 пункта от -3,2 пункта през ноември, докато очакванията на финансовите пазари бяха за по-скромно влошаване към -5,0 пункта.

Това представлява сериозно влошаване на доверието на потребителите в германската икономика за втори пореден месец след силното възстановяване на нагласите през предходните няколко месеца, когато индексът GfK отскочи рязко от рекордното му дъно през май от -23,1 пункта, достигнато в резултат на първоначалния коронавирусен шок.

"Въпреки че магазините за търговия на дребно останаха отворени досега, затварянето от 2-ри ноември на ресторанти, барове, хотели и места за забавление помрачи нагласите на потребителите", коментира експертът от GfK института Ролф Бюркл.


Нарастващият брой на случаи на Covid-19 увеличава несигурността и отново доведе до засилване на склонността към спестяване, което е друг фактор, допринасящ за влошаващите се потребителски нагласи.

Според Бюркл "надеждите за бързо възстановяване, които възникнаха в началото на лятото, определено се провалиха".

Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец ноември), за да определи настроенията за следващия месец (за месец декември), като и трите индекса отчита сериозни понижения през настоящия месец.

Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи рязко през ноември до -0,2 пункта от +7,1 пункта през октомври, но засега остава далеч над дъното от -21,4 пункта, достигнато през април (най-ниско ниво от май 2009 г., когато беше последната глобална финансова и икономическа криза).

Съответният подиндекс на очакванията за потребителските доходи пък се влоши през настоящия месец до 4,6 от 9,8 пункта през октомври и след като през април се срина до -19,3 пункта (най-силен месечен спад от началото на това проучване през далечната 1980 г.).

Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, падна през ноември до 30,5 от 37,0 пункта месец по-рано.

По-рано през седмицата институтът Ifo отчете влошаване и на бизнес нагласите в Германия през ноември, което предполага, че водещата европейска икономика ще се свие през четвъртото тримесечие поради подновените противовирусни ограничителни мерки.

Процентът на заразените в Германия се повишава и общият брой за заразените с коронавирус от началото на пандемията вече достигна близо милион, като ежедневните смъртни случаи от Covid-19 достигнаха в сряда рекордните 410.

Междувременно канцлерът Ангела Меркел се съгласи с лидерите на 16 федерални провинции в Германия да удължат и затегнат мерките срещу коронавируса поне до 20-и декември, като мерките вероятно ще бъдат в последствие удължени и до януари, посочи в сряда германският премиер.

"Само забележимо намаляване на инфекциите и облекчаване на ограниченията ще донесат повече оптимизъм сред потребителите в страната", каза Бюркл, добавяйки, че степента на заразяване през следващите седмици ще определи дали потребителските нагласи ще успея отново да се стабилизират.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна