Германските компании не са имали почти никакви проблеми при преминаването на дистанционна работа (работа от вкъщи). Това е ключова констатация от проучване института Ifo сред 1188 мениджъри, проведено в сътрудничество с консултанти от Mercer Promerit и инициативата "Жени в надзорните съвети" (FidAR). От отговорилите компании 84% са заявили, че преминаването към дистанционна работа не е било трудно.
Възникналите трудности при преминаване към работа от вкъщи са били резултат от неспазване на техническите изисквания (55%) и по-специално липсата на честотна лента (40%). Анкетираните също така споменават по-трудната комуникация между служителите (54%), липсата на координация (40%), трудностите при балансирането на работата, семейния живот и грижите за децата (40%), както и по-голямо напрежение и стрес върху работната сила (30%). Ниската мотивация (19%) и липсата на ИТ умения (18%) също са посочени от анкетираните като причини за възникнали трудности при преминаването към дистанционно обучение.
Докато 44% от мениджърите не виждат влошаване на резултатите от работата вкъщи, 37% посочват, че резултатите са по-лоши - дори сред компаниите, които не съобщават за затруднения при преминаването към дистанционна работа. Само 18% заявяват, че резултатите от този вид работа са по-добри. При сравняване на работата от вкъщи с физическото присъствие на работното място, 59% казват, че има влошаване на съвместната работа, 34% не виждат промяна и 7% казват, че тя е по-добра.
Още преди кризата делът на жените, работещи вкъщи (12%), е малко по-висок от дела на мъжете (10%), показва проучването на института Ifo. По-голямата част от анкетираните (78%) казват, че няма разлика в това как недостатъците от дистанционната работа се отразяват на половете. На общ въпрос за многобройните ефекти от пандемията, 42 процента от анкетираните мениджъри отговарят, че жените са засегнати по-сериозно.
Независимо от всичко, 67% от компаниите, участвали в проучването на института Ifo, се надяват да ускорят прилагането на дистанционната работа в дългосрочен план. Само 32% не очакват промяна, докато 1% предвиждат по-малко работа от вкъщи. Делът на компаниите със служители, които редовно работят от вкъщи, се е увеличил по време на коронавирусната криза от 51 на 76 процента. От тези 51 процента, 18% от работната сила са работили вкъщи още преди кризата, докато сега този процент достига 42 на сто. Средното време, прекарано на работа вкъщи, се е увеличило от 33% на 60%