Въздухоплавателните товарни оператори могат да изпитат трудности пред ефективното разпространяване на ваксините срещу Covid-19, ако не бъдат облекчени противоепидемичните ограничения за пътуване, предупреди Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA), цитирана от Ройтерс.
Предупреждението идва заедно с насоки за транспортирането на ваксини, обявени от IATA, като асоциацията настоява отделните правителства да заменят ограниченият за пътуване и карантините с по-масово тестване за коронавирус.
"Ако границите останат затворени, пътуванията намалени, самолетните флотилии приземени, а служителите във въздухоплавателната индустрия продължават да бъдат в принудителен отпуск, тогава капацитетът за доставка на животоспасяващите ваксини ще бъде силно компрометиран", се посочва в документа на IATA.
Директорът за летищата, карго транспорта, пътниците и сигурността на Международната асоциация за въздушен транспорт - Фредерик Леже пък подчерта, че правителствата и регулаторните органи "ще бъдат от първостепенно значение за успеха на голямото и уникално предизвикателство на разпространението на коронавирусни ваксини по целия свят".
Говорейки на 10-тат азиатска конференция по логистика, морско и авиационно обслужване, той призова правителствата да обявят ваксините за "стоки от първостепенно значение", за да се даде възможност за бързи проверки и освобождаване от данъци върху вноса на лекарства и ваксини, с цел да се избегнат задръствания и забавяния, когато започне масовото разпространение на Covid ваксините.
"За да бъдем напълно честни, днес е наистина трудно да се измери допълнителният капацитет, който ще е необходим, тъй като в играта влизат различни параметри“, отбеляза Леже.
Предупрежденията са факт след добрите новини през последните седмици за ваксини срещу коронавирус. В понеделник компанията Moderna Inc заяви, че нейната експерименталната ваксина срещу Covid-19 е с ефективност от 94,5%. Седмица по-рано компаниите Pfizer и BioNTech съобщиха за 90% ефективност на разработваната от тях ваксина.
След като евентуално бъдат одобрени, двете ваксини ще се нуждаят от транспорт, а тази на Pfizer/BioNTech ще се нуждае и от съхранение при температури доста под нулата, създавайки логистични пречки за тяхното разпространение.
Всеобхватното приземяване през настоящата коронавирусна пандемия на пътническите полети, които обикновено превозват 45% от глобалния товар, ограничи превозния капацитет, ограничавайки въздушната товарна мрежа и повиши цените.
Съществуващите имунизационни кампании вече се борят с това частичното спиране на въздухоплавателния товарен бизнес. Световната здравна организация и УНИЦЕФ "вече съобщиха за сериозни затруднения при поддържането на планираните програми за ваксини по време на кризата с Covid-19, отчасти поради ограничена въздушна свързаност", посочва IATA.
Ваксините ще трябва да бъдат изпратени до развиващите се страни, които разчитат на пътнически услуги за товари, каза ръководителят на IATA за товари Глин Хюз пред Ройтерс. Дори в индустриализираните държави разпространението на ваксини може да се окаже доста по-трудно от самото им производство, което ще изисква превози до вторични летища с пътнически самолети.
В подготовка за предизвикателството на масовото разпространение на ваксини, правителствата трябва да предприемат действия за отваряне на ключови пътнически маршрути, подкрепени от солидни тестове, твърди Международната асоциация за въздушен транспорт.
"Има още няколко месеца, през които правителствата могат да преминат през цикъла на планиране“, каза Хюз. Според него има достатъчно време, "за да се възобнови безопасността на пътническите мрежи, като се разгледат коридорите за безопасно пътуване и се осъществи взаимно приемане на процедурите за тестване срещу коронавирус".