Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Германската автомобилната индустрия е в добра форма, но с песимизъм в бъдеще

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Германските производители на автомобили и техните доставчици оценяват бизнес ситуация през октомври като значително по-добра, отколкото през предходния месец. Те обаче са малко по-песимистични по отношение на бъдещето, показват резултати от последно проучване на немският икономически институт Ifo.

През октомври индекс на бизнес нагласите в сектора се повиши рязко до -0,2 пункта от -20,4 пункта през септември и след като по време на първата коронавирусна вълна и последвалата я национална карантина индексът се срина през април до -86,2 пункта

"Търсенето на автомобили се увеличи значително. Това значително подобри настроението сред мениджърите в отрасъла", коментира последното проучване Клаус Волрабе от института Ifo.

В същото време натовареността на производствените мощности в автомобилния сектор нарасна значително през октомври до 86% от 73% през юли.

Броят на новорегистрираните автомобили на германски производители се е увеличил с 5 процента през септември в сравнение със същия месец на миналата година. Това увеличение се дължи главно на електрически и хибридни автомобили, от които германските производители все още нямат толкова много на пазара.

Същото Ifo проучване обаче регистрира отслабване на редица други показатели. Индексът на бизнес очакванията в сектора спадна за четвърти пореден месец до 17,7 пункта през октомври от 27,6 пункта през септември. Не се запазват и необичайно високите през септември нива на изостанали (забавени) поръчки, като през октомври този показател падна силно до 29,2 от 51,5 пункта.

Въпреки това автомобилните компании в Германия все още планират да увеличат производството си, но през октомври са малко по-предпазливи спрямо септември. Въпреки като цяло добрата ситуация, автомобилните производители в момента продължават да планират съкращения на персонал.

Според института Ifo динамиката на външните пазари вероятно ще бъде малко по-слаба през следващите месеци (спад на съответния индикатор до 23,2 от 31,3 пункта), като над 70% от автомобилите, произведени в Германия, се изнасят (при 74,8% през 2019г.).

"Докато основните европейски страни-клиенти като Великобритания, Франция, Италия или Испания, а също така и САЩ все още се намират твърдо в хватката на коронавирусната пандемия, търсенето на немски автомобили в Китай отново нараства осезаемо", отбеляза Оливър Фолк, ръководител на Центърът на института Ifo за индустриална организация и нови технологии.

През 2019 г. Китай беше третата по важност експортна страна за автомобилните производители в Германия след Великобритания и САЩ. Общият износ на германски автомобили през първите три тримесечия на 2020 г. обаче е спаднал с 34% в сравнение с предходната година и този процентен спад би бил още по-драматичен, ако износът за Китай не играеше поддържаща роля през последните няколко месеца.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени