Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Епидемията се отрази стресово на всички, включително и на фермерите. Пазарът и търсенето не са намалели, но посещенията и съответно покупките на фермерските продукти намаляват. Има свито потребление при най-малките фермери, казва Николай Генов - председател на кооперация “Хранкооп”.
Съществуват други възможности за “среща” на фермерите с техните потенциални клиенти и един от тези начини, които по време на пандемията бележи ръст, е онлайн пазаруването. При малките фермери обаче да участват в големи системи или магазини е по-трудно, защото нямат достатъчно капацитет. По тази причина една част от тях се ориентират към други мрежи.
Кооперативите пък се опитват да помогнат на малките фермери чрез организация, която създават. “Изградили сме една мрежа от потребители имаме онлайн платформа, през която се поръчва и става много по-бързо и по-ефективно разпределението на самите продукти. В нея (кооперативът “Хранкооп” в София) участват вече над 60 производителя, а потребителите се увеличават”, казва той.
Относно идеята да се пласира продукцията в големите хранителни вериги, Николай Генов заяви, че може и да има вериги, които търсят и зареждат от български производители, но в никакъв случай големите вериги нямат интерес да работят с малки производители, заради малките количества продукция, които могат да им дадат. При малките квартални магазини също има производители, които доставят продукция, но това отново не е достатъчно добра алтернатива за малките ферми.
Най-добрият начин да се помогне на малките производители си остават фермерските пазари. Относно субсидиите, които се дават на малките фермери в България, Николай Генов смята, че не са ефективни. Това се забелязва през последните две-три години по броя на производителите, които отказват да кандидатстват по различните мерки за субсидии, защото имат стабилен пазар, където реализират продукцията си.
В дългосрочен план кооперативът “Хранкооп” си поставя за цел развитието на мрежата с нови фермерски пазари, като говорят с много общини, а в София - с районните кметове, за това да се направят нови пазари на хубави и удобни за всички места. Засега разговорите вървят трудно, обяснява още Генов, защото повечето места, които им дават за ползване не са добри.
Чуйте целия разговор на Даниел Конов в звуковия файл.