Продажбата на автомобили в ЕС, и в частност в България, се сринаха през април с над 75%, като това беше първият цялостен месец, през който въведените рестрикции за ограничаване на коронавирусната пандемия в Европа причиниха рекорден спад при търсенето на нови автомобили, показват последни данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се сринаха през април със 76,3% на годишна база след техен спад с 55,1% и през март, достигайки регистрирани едва 270 682 нови автомобили спрямо 1 142 046 година по-рано (през април 2019 г.).
С оглед на мерките за ограничаване/блокиране, които бяха предприети в почти всички държави към средата на март и останаха в сила през целия месец април, почти всички европейски автомобилни дилъри останаха затворени, съобщава ACEA.
Автомобилните пазари във всичките 27 страни членки на ЕС отбелязаха двуцифрени понижения през април, като най-силно засегнати бяха пазарите в Италия и Испания, където сривовете при продажбите на нови автомобили бяха съответно с 97,6% и с 96,5%. При останалите водещи автомобилни пазари в Европа, спадът в Германия беше с 61,1%, а във Франция - с 88,8%.
За първите четири месеца на годината новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 38,5% спрямо година по-рано, достигайки 2 750 845 броя, като в Италия спадът беше с 50,7%, в Испания - с 48,9%, Франция - с 48,0% и Германия - с 31,0%.
Обобщените данни на ACEA за ЕС повече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари тази година. Само в рамките на Обединеното кралство обаче продажбите на нови автомобили през април се сринаха с 97,3% до едва 4 321 от 161 064 година по-рано, а през първите четири месеца на годината - спад с 43,4 на сто.
Вирусната пандемия и въведените заради нея ограничителни мерки засегна силно негативно и автомобилния пазар у нас.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България се сринаха със 72,6% през април до едва 824 броя спрямо 3 008 новорегистрирани автомобили година по-рано (през април 2019 г.).
За периода от януари до април включително регистрацията на нови автомобили в нашата страна пък се сви с 40,9% до 6 751 спрямо 11 427 преди година.
Коронавирусната криза удари силно всички водещи автомобилни компании и марки.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се сринаха през април със 72,7% а годишна база. Въпреки този силен спад Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 28,89% спрямо 24,9% през април 2019 г., като по този начин компанията запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Най-драматичен спад при продажбите беше отчетен от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chrysler и Alfa Romeo) - с цели 87,7%, докато продажбите от страна на френските компании Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) и PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) се понижиха съответно със 79,0% и с 81,2%.
Продажбите на нови автомобили на немските BMW Group и Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха през април съответно с 65,3% и със 78,8%.
Основните европейски производители на автомобили обаче започнаха отново да отварят своите заводи и да възобновят частичното производство през май, но ниското търсене подтикна автомобилни производители като Volkswagen да прекратят производството на някои модели и да намалят временно броя на работните дни и поточните линии.