"От години темата с цената на горивата на дребно е била предизвикателство пред нашето общество". Това подчерта на брифинг финансовият министър Владислава Горанов. Той представи мотивите за решението на Министерския съвет за създаване на Държавна петролна компания (ДПК).
"За периода от началото на годината борсовите цени на суровия петрол тип брент са намалели значително, като най-ниска цена е била с 57% под тази от началото на годината, достигайки $ 21,61 за барел. В същото време средната цена на освободените за потребление горива от данъчните складове в нашата страна е намаляла с около 27% за бензина с 25% за дизела".
По данни на Агенция митници и НАП, при търговията на дребно в бензиностанциите на големите вериги се е поддържала цена на дизелово гориво средно с около 30 ст. над средната продажна цена за страната на останалите бензиностанции и с около 55 ст. над средната цена на едро от данъчните складове. При бензина статистика е подобна, отбеляза Горанов, а именно - над 20 ст. спрямо останалите бензиностанции и с около 50 ст. по-висока цена при напускане на горивото на данъчните складове.
"Тази цена от близо 50 ст. между минималните и максималните цени ни провокира да търсим решение как можем да направим пазара, за който антимонополният орган твърди, че работи без проблем, още по-добър и по-гарантиран от страна на държавата".
Измененията в Закона за държавните резерви и военновременните запаси може да бъде обобщен в следната насока:
"91% от всички данъчни складове, които дават възможност за достъп до търговия на дребно чрез съхранение на горива в режим отложено плащане на акциз, са собственост на само 6 оператора, като един от тях притежава 78,3% от вместимостите на данъчните складове... Невъзможността, или ограниченията при това всеки свободно да може да внася или да търгува с горива под режим отложено плащане на акциз, което може да става само през данъчен склад, провокира у нас идеята съхраняването на държавните резерви да бъде прехвърлено като отговорност на държавното предприятие - Държавна петролна компания (ДПК)".
Според Горанов ДПК ще получи от Държавния резерв всички активи и дейности, с които е ангажиран той по отношение на управлението на държавните резерви за военно временни запаси за нефт и нефтопродукти, както и запасите, които се формират в ангажимент по линия на европейското законодателство.
"ДПК ще получи и контрол върху спазването от страна на частните субекти доколко те изпълняват своите ангажименти също да съхраняват резерви", подчерта финансовият министър.
"ДПК ще може да оперира вместимостите, с които в момента резервът разполага, като лицензирани данъчни складове с всичките изисквания, които Законът за акциите и данъчни складове налага пред тези оператори, в т.ч. ще доизгражда, ако се налага такива, до нормализиране на пазара, според нашите разбирания, за да се гарантира, че всеки един търговец на горива има достъп до лицензирани складови бази с режим отложено плащане на акциз", каза Горанов.
Това ще увеличи възможността за конкуренция, смята финансовият министър.
Според него темата за бензиностанциите е вторична за този законопроект.
Той обясни, че искат да създадат допълнителна конкуренция и да са сигурни, че участвайки на този пазар, държавата може да покаже действителната цена, при минимални надценки, на която могат да бъдат продавани горивата на територията на България.
Упрекът, че това е непазарно действие – пазарът ще реши, защото търговията с горива по начина, по който се регулира, е напълно свободна, уточни Горанов.
Ако тези държавните бензиностанции ценообразуват разумно, могат да покажат или равна на останалите цена, или по-добра. Фактът, че има бензиностанции, които могат да продават на 50-60 стотинки по-ниска цена, ни провокира, заяви още Горанов.
От думите му се разбра, че първоначално държавните бензиностанции ще са 100 на брой. Те ще бъдат изградени в населени места, където големите вериги не изграждат обекти и на първокласните пътища и магистрали.
За изграждането на държавните бензиностанции се търси собствено финансиране, съобщи на пресконференция в МС министърът на икономиката Емил Караниколов.
По отношение на това откъде ще бъдат осигурени парите за това дружеството (ДПК) към момента не считаме, че специално изграждането на бензиностанциите ще става със средства от държавния бюджет, ще се търси собствено финансиране, каза министърът в отговор на въпрос на пресконференция в МС, след извънредно заседание на кабинета, на което беше разгледан Проект на Решение за одобряване на законопроект за изменение и допълнение на Закона за държавните резерви и военновременните запаси.
Министър Караниколов също посочи, че основен приоритет ще са данъчните складове за горива, като допълни, че съвместно с експерти от МФ, Агенция "Митници" и представители на сектора ще се направи анализ за необходимия брой на складовете. По думите му това ще позволи на всички субекти в сектора да имат по-конкурентна среда и да предоставят по-добра услуга.
По отношение на бензиностанциите министърът посочи, че първо трябва да бъде избран типов модел на тези съоръжения. По думите му определена локация може да е върху терен - държавна, общинска или частна собственост.