Германската търговско-промишлена палата (DIHK) публикува в петък свое последно проучване за бизнес климата в страната, според което 50% от немските компании трябваше да прекратят напълно или частично дейността си по време на въведените заради коронавируса строги ограничителни мерки и карантини.
60% от компаниите отбелязват, че са пострадали от намаленото търсене, докато 43% са изправени пред анулиране на поръчки, а повече от една трета от тях трябваше да намалят инвестициите.
В същото време обаче 25% от компании са възобновили дейността си, след като в края на април започна постепенното вдигане на наложената в страната блокада. От компаниите, които и към момента остават затворени, 80% очакват да могат да възобновят дейността си незабавно или в рамките на следващите две седмици, показва проучването на DIHK.
Същевременно 80% от компаниите очакват спад при продажбите (спад на приходите) през цялата настояща година, като най-силно засегнати са тези от индустрията и строителство, както и от сферата на услугите. Една четвърт от тези компании очакват, че този спад при продажбите да надвиши 50 на сто.
Повече от една трета от анкетираните от DIHK компании очакват да се върнат на предишното ниво на бизнес най-рано през 2021 г., а всяка една от 20 компании не очаква отново да достигнат предкризисните си нива.
Според същата анкета една трета от ресторантите и почти половината от туроператорите в страната се страхуват от фалит.
Волкер Трейер от DIHK заяви, че добра новина по време на коронавирусната криза може да бъде едно отслабване на търговският конфликт между Китай и Съединените щати, което ще бъде от полза за германските компании, имащи присъствие и в двете държави.
"Ние изпадаме в глобална икономическа криза", посочи Трейер и допълни: "Очакваме германският износ да спадне с поне 15% през тази година".
Междувременно проучване на компанията за пазарни изследвания GfK установи, че 33% от германските потребители очакват влошаване на тяхното финансовото състояние през следващите 12 месеца на фона на икономическата криза, причинена от вирусната пандемия.
Това предполага, че поне една трета от германците ще свият потреблението си през настоящата година, което би трябвало да влоши перспективите пред икономическото възстановяване, обусловено от вътрешното потребление.
Една четвърт от германците искат да се откажат от ваканцията, която те с планирали през настоящата година, а седем процента искат да отложат покупката на дрехи, автомобили и луксозни стоки.
"Новото "нормално" ще бъде белязано от трудна икономическа среда и ограничен потребителски бюджет", коментира Петра Сюптиц от GfK. "Търговците на дребно и производителите ще трябва да се адаптират към това", добави тя.