Под обществен натиск се родиха доста недомислия в Наказателния кодекс. При пътните произшествия в някои случаи санкциите се изравниха и дори надминават тези при умишлените престъпления. Такъв дисбаланс по никакъв начин не е оправдан, заяви пред Радио София Емилия Недева, адвокат по наказателно право.
След всеки по-драстичен инцидент, законодателите се заемат с промени към увеличаване на наказанията, но невинаги това е основателно, когато мотивацията е общественият натиск. През последните 20 години това е практика, която и правосъдният министър отбеляза след убийствената катастрофа с Милен Цветков, допълни адв. Емилия Недева.
„Осъзнават се негативите на този подход и въпреки това се пристъпва към него, защото законодателството на първо място е политически израз на волята на управляващите. И така се търсят някакви обществени дивиденти. Да не кажа, че това е резултат на популизъм. Преди да се стигне до едно тежко пътно произшествие, трябва да се обърне повече внимание на предварителния контрол, на административните санкции.
Има транспортни нарушения и произшествия, за които се предвиждат между 5 и 20 години!“
Дали остават ненаказуеми нарушения заради криворазбрано великодушие или корупционни практики? Изпълнителната власт има задължения в превантивната част. Трябва да се замислим какво прави държавата, за да се предотвратят такива тежки произшествия, как се реагира още при нарушения на закона без тежки последствия, апелира адв. Недева.