Германските потребителски нагласи за месец май се сринаха до рекордно ниско дъно в резултат на коронавирусната пандемия и ограничителни мерки за нейното овладяване, показват резултати от последно проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ потребителски нагласи за следващия месец (за месец май), падна до -23,4 пункта от 2,3 пункта през април. Това е безпрецедентен спад в историята на проучването на потребителския климат, посочи немският институт и отбеляза, че понастоящем потребителските нагласи се намират в свободно падане.
"Като се има предвид, че икономиката е до голяма степен замразена, това безпрецедентно влошаване едва ли е изненадващо", коментира експертът от GfK института Ролф Бюркл.
Самото проучване сред 2000 германци беше проведено през първите две седмици на април, когато потребителите почувстваха за пръв път пълното въздействие на мерките за ограничаване.
"Търговците на дребно, производителите и доставчиците на услуги трябва да се подготвят за предстояща много тежка рецесия", предупреди Бюркл. Потребителското чувство ще продължа да бъде потиснато през следващите месеци, тъй като мерките за ограничаване на коронавирусната зараза ще бъдат облекчавани само много бавно и постепенно.
Според GfK спадът беше подсилен от рязкото увеличаване на склонността на немските потребители към спестовност по време на кризата.
Спирането на производството, затварянето на магазините и прекъсването на веригите за доставки принудиха много компании да вкарат служителите си в държавната помощна схема за съкратено работно време. Това засегна доходите и потребителските очаквания за състоянието на икономиката на Германия.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се пазарува - за текущия месец (в конкретния случай за месец април), за да определи настроенията за следващия месец (за месец май).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители се понижи през април до -21,4 пункта от -19,2 пункта през март, достигайки най-ниско ниво от май 2009 г. (предишната глобална финансова и икономическа криза).
Влошаващите се икономически перспективи и все по-големият брой трудещи се, влизащи в държавната програма за съкратено работно време, водят до огромни загуби при очакванията за потребителските доходи, като съответният подиндекс се срина през април до -19,3 пункта от 27,8 пункта месец по-рано (най-силен месечен спад от началото на това проучване през далечната 1980 г.).
Индексът, измерващ склонността на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се понижи през текущия месец до -4,6 пункта от 31,4 пункта през март.
"Страхът от загуба на работното място нарасна рязко сред много германски служители", каза Бюркл. "Това е значителна пречка за потреблението, която се усилва и от факта, че затворените магазини често правят невъзможно купуването на вещи".
"Можем само да се надяваме, че постепенното отваряне на бизнеса от 20 април нататък поне ще намали, ако не напълно предотврати, всяко по-нататъшно влошаване на потребителската склонност за пазаруване", отбеляза GfK.