През февруари британската бизнес активност се разшири стабилно за втори пореден месец благодарение на рязко подобряване на промишлеността при леко отслабване на активността в сферата на услугите, показват резултати от предварителното PMI проучване за Великобритания на агенциите IHS Markit и CIPS.
Индексът PMI, измерващ общата бизнес активност в Обединеното кралство, остана за втори пореден месец на ниво от 53,3 пункта и очаквания на финансовите пазари за слабо понижение към 52,8 пункта.
Последното PMI проучване предполага, че БВП на Великобритания ще нарасне с 0,2% през първото тримесечие на годината след икономическата стагнация в края на 2019-а година.
Промишленият PMI индекс се повишава изненадващо силно през февруари до 51,9 пункта от 50,0 пункта през януари, достигайки 10-месечен връх благодарение на отскок при потребителските разходи. Новите промишлени поръчки също се увеличиха, макар и с по-бавни темпове в сравнение с предходния месец.
Сроковете на доставки от страна на доставчици обаче претърпяха най-резкият спад от почти три десетилетия, главно поради епидемията от коронавирус, докато запасите на производствени суровини и материали спаднаха най-силно от декември 2012 година насам.
"Британските производители отбелязаха рязък недостиг на компоненти от Китай посредством веригите за доставки. Низходящата траектория на индекса на сроковете за доставки спрямо януари е най-стръмната от началото на нашето проучване, надхвърляйки предишният рекорден спад, установен по време на протестите за горивата в Обединеното кралство през септември 2000 година", посочи асоциираният директор на IHS Тим Мур.
В същото време индексът PMI, измерващ активността в доминиращата във Великобритания сфера на услугите, се понижи слабо в началото на февруари до 53,3 пункта от 53,9 пункта през януари, но остава стабилно над важното ниво от 50 пункта, което е ясен знак за продължаваща добра експанзия.
"Въпреки че на вътрешният фронт има положителни сигнали за британските фирми, последното PMI проучване подчертава опасенията в международен план относно епидемията от коронавируса Covid-19. Доставчиците на услуги често коментират намалените туристически резервации и анулирането им от страна на чуждестранни клиенти от в засегнатите пазари", коментира Тим Мур.