Потребителските нагласи в Германия за март се влошават слабо, тъй като разпространяващата се епидемия от коронавирус допринася за по-голяма несигурност сред немските потребители, показват резултати от последното проучване на немския институт GfK.
Индексът на GfK, определящ бъдещите потребителски нагласи за следващия месец, се понижава до 9,8 пункта от 9,9 пункта през февруари, потвърждавайки очакванията на финансовите пазари. По този начин индексът остава не много далеч от негово ноемврийско многогодишно дъно от 9,6 пункта (най-ниското ниво на индекса от април 2017-а година).
Експертът от GfK института Ролф Бюркл отбеляза, е разпространението на коронавируса несъмнено е допринесло за несигурност сред потребителите. "Спадът или спирането на производството на голяма част от компаниите в Китай, предизвикано от вируса, може да засегне производството и в Германия, или дори да доведе до пълен застой. Това пък може да доведе до намаляване на работното време и евентуално намаляване на персонала", допълни той.
Институтът GfK използва три подиндекса - за икономическите очаквания, очакванията за доходите и склонността да се купува - за текущия месец (в конкретния случай за месец февруари), за да определи настроенията за следващия месец (за месец март).
Индексът на икономическите очаквания на германските потребители нарасна през февруари за втори пореден месец, достигайки 1,2 пункта спрямо -3,7 пункта през януари, което е малко над дългосрочното осреднено ниво на този индикатор от около 0 пункта.
На фона на слабите периоди на икономическа активност, причинени от търговският конфликт между САЩ и Китай и от коронавирусът, сигналите, идващи от германския трудов пазар остават обнадеждаващи, посочва базираният Нюрнберг институт за пазарни изследвания.
Въпреки това обаче потребителите са станали по-слаби оптимисти относно бъдещите си доходи, като индексът на GfK, оценяващ очакванията за потребителските доходи в бъдеще, спадна през февруари до 41,2 пункта от 44,6 пункта в началото на годината.
Индексът, измерващ желанието на германските потребители за покупки на скъпо струващи стоки като автомобили, мебели и техника за дома, пък се понижи през текущия месец до 53,6 пункта от януарския 12-месечен връх от 55,5 пункта.
"За сега потребителските нагласи не изглеждат сериозно повлияни от по-слабите икономически условия, търговските конфликти и коронавируса", посочи институтът GfK, визирайки най-вече стабилната ситуация със заетостта, която означава, че германските трудещи се все още се радват на увеличение на доходите и през настоящата година.
Институтът GfK обаче отбеляза, че тепърва остава да се види влиянието на епидемията от коронавирус в Китай върху германската икономика. "Ако производството в Китай бъде спряно за продължителен период от време и в резултат на това се нарушат доставките на междинни продукти за германската промишленост, съществува риск от увеличаване на опасенията за по-висока безработица", предупреди компанията за пазарни изследвания и допълни: "Това несъмнено би повлияло и на очакванията за потребителските доходи в бъдеще".
GfK също така отбеляза, че политиката на Европейската централна банка на рекордно ниски лихви продължава да засилва склонността към покупки, докато склонността към спестяване остава и през февруари на доста ниски нива. В момента спестяването като алтернатива на разходите е и остава непривлекателен вариант, добави компанията.
Тя потвърди прогнозата си, че частното потребление в Германия ще се увеличи в реално изражение с около един процент през настоящата година.