През януари 2020 година общите продажби на дребно в САЩ се увеличиха за четвърти пореден месец, но продажбите при т.нар. "контролирана група" останаха без промяна, което може да постави под въпрос способността на водещата световна икономика да продължи да се разширява с умерено темпо в началото на новата година.
Според данни на Министерството на търговията продажбите на дребно през януари се увеличиха с 0,3% до 529,8 млрд. долара спрямо декември, когато нараснаха с 0,2% (низходяща ревизия от повишение с 0,3%), потвърждавайки очакванията на финансовите пазари. На годишна база продажбите на дребно нараснаха с 4,4% от януари 2019 година.
Важно е да се отбележи, че потребителските разходи за стоки на дребно са ключов двигател за растежа на американската икономика, формирайки около две трети от брутния вътрешен продукт, като самите продажби на дребно пък представляват около 25% от личните потребителски разходи.
Около половината от увеличението през миналия месец обаче се генерира от продажбите в домашни центрове като Home Depot и Lowe's, които продават редица строителни материали за малкия бизнес и за дома (скок с 2,1%). В повечето останали сегменти продажбите бяха относително слаби.
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно също се увеличиха през януари с 0,3% спрямо декември, докато изключвайки и продажбите по бензиностанциите, те нараснаха с 0,4% от предходния месец. Продажбите на автомобили нараснаха с 0,2% (след спад с 1,7% месец по-рано), докато продажбите в бензиностанциите се свиха с 0,5%, отразявайки по-ниските цени на бензина, онлайн и продажбите чрез поръчка по пощата се увеличиха с 0,3%, а тези на електроника се свиха с 0,5 на сто. Силен спад с 3,1% отбелязаха продажби на магазините за дрехи (най-силен спад от март 2009-а).
В същото време обаче продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, останаха на нивото от декември, когато се увеличиха с едва 0,2% (силна низходяща ревизия от предишна оценка за скок с 0,5%). Именно този показател, известен като "контролирана група" на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ.
Липсата на растеж при продажбите в "контролираната група" през миналия месец предполага, че потребителските разходи може би няма да бъдат важен генератор за експанзията на икономиката на САЩ в началото на новата година, след като техният растеж започна да се забавя още през последното тримесечие на 2019-а (повишение с едва 1,8% след увеличение с 3,2% през третото тримесечие и ръст с 4,6% през второто тримесечие).