Транспортната комисия в Европейския парламент одобри постигнатото временно споразумение по пакет „Мобилност“ между европейските институции през декември миналата година.
Споразумението запазва съществуващите лимити за каботаж (три операции в рамките на седем дни), но въвежда регистриране на преминаването на граници с тахографа на превозните средства, с цел борба с нарушенията.
В одобрения текст остават точките за връщането на камиона в страната, в която фирмата е регистрирана, на 8 седмици, както и на самите водачи на 3 или 4 седмици в зависимост от работния график.
За да влезе в сила, споразумението сега трябва да бъде одобрено от министрите на ЕС и после от пленарната зала на Парламента.
Правилата за командироване ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правния акт. Правилата относно времето за почивки, което включва прибирането на превозвачите, ще се прилага 20 дни след влизането в сила на акта. Правилата относно връщането на камионите и други промени в правилата за достъпа до пазара ще се прилагат 18 месеца след влизането в сила на акта относно достъпа до пазара за превози на товари.
Днешното споразумение бе одобрено с 27 гласа „за“, 22 „против“ и нито един въздържал се.
Сега предстои Съветът да приеме официално позицията си на първо четене. След това тя ще бъде изпратена на Европейския парламент за одобрение. Според евродепутата от Прогресивния алианс на социалистите и демократите Петър Витанов се очаква това да стане през май.
Колегата му от Европейската народна партия Андрей Новаков коментира вота в комисията така: „Видя се, че макар крехко, има мнозинство да бъде прекарано през комисия споразумението, което беше постигнато по пакет „Мобилност“. Въпреки това тези само 5 гласа разлика ни дават някаква надежда, че би могло да се случи нещо в пленарна зала и аз съм сигурен, че и колегите от БСП, ДПС и ВМРО ще работим в една посока да успеем да го направим. Имаме горе-долу месец да го постигнем“.
Новаков съобщи, че новият комисар по транспорта Адина Йоана-Вълян е разпоредила да се направи оценка за въздействие върху околната среда от връщането на камионите в страните, в които е регистрирана фирмата.
България, заедно с още няколко страни от периферията на общността, се противопоставя на приемането на пакета в този вид. Премиерът Бойко Борисов заяви, че заедно с другите държави ще заведе колективен иск заедно в Съда на ЕС.