Германската икономика отбеляза през 2019 най-слаба експанзия от шест години насам, тъй като износителите от водещата европейска икономика бяха изправени пред сериозните предизвикателства на глобалното търговско напрежение и тарифната война между САЩ и Китай.
Брутният вътрешен продукт на Германия се повиши през миналата година с едва 0,6% след растеж с 1,5% през 2018-а и с цели 2,5% през 2017-а, показват предварителни данни на немската федерална статистика Destatis. Въпреки че икономиката се разшири за десета поредна година, отбелязвайки най-продължителна експанзия в рамките на обединена Германия, това се оказа най-слабият растеж от 2013-а година насам, когато БВП нарасна с 0,4 на сто.
Сдържаният икономически растеж през миналата година беше подкрепен до голяма степен от потребителските разходи, като разходите на домакинствата се повишиха с 1,6% след техен растеж с 1,3% през 2018-а година. В същото време правителствените разходи се увеличиха с цели 2,5% след тяхно повишение с 1,4% година по-рано.
Брутният основен капитал пък нарасна рязко с 3,8%, воден от увеличените инвестиции в гражданското и жилищното строителство. Инвестициите обаче за оборудване, и по-специално тези за машини и автомобили, се повишиха с едва 0,4 на сто. Включвайки промените в материалните запаси, брутните инвестиции се свиха през 2019 година с 1,7 на сто.
"Забележимото намаляване на материалните запаси е в резултат, наред с други неща, на слабото промишлено производство и износ", коментира предварителните данни Destatis.
През миналата година растежът на германския експорт се забави до 0,9% от 2,1% през 2018-а, докато вносът се увеличи с 1,9% след растеж с 3,6% година по-рано. Това предполага, че нетната търговия е имала негативно влияние върху общия икономически растеж на страната през изминалата година.
През цялата 2019 година германските експортно-зависими производители продължиха се борят с бавното външно търсене в резултат на забавящата се световна икономика и с несигурността, свързана с тарифните спорове и решението на Великобритания да напусне Европейския съюз.
Автомобилният сектор пък изпитваше сериозни трудности да се приспособи към по-строгата регулация за отделяните вредни газови емисии и към постепенното преминаване към електрическите превозни средства.
Промишленото производството, което представлява приблизително една четвърт от общата германска икономика, спадна през 2019-а година с 3,6% след повишение с 1,5% година по-рано. "Това намаление се дължи главно на слабото производство в автомобилната индустрия", коментира федералната статистическа служба.
Според редица анализатори и икономист, без стабилното вътрешно търсене - визирайки главно частното потребление, държавните разходи и строителството - икономиката на Германия вероятно щеше да се окаже в рецесия през миналата година.
През 2019-а година работещите в Германия се увеличиха с 400 000 на годишна база до 45,3 милиона, показват данните на Destatis.
Държавният бюджет пък постигна излишък за осма поредна година, достигайки размер от 49,8 млрд. евро (1,5% от БВП), което е под рекордният излишък за 62,4 млрд. евро от 2018-а година (1,9% от БВП).
Също в сряда икономическото министерство на Германия представи свой последен месечен доклад, според който слабата фаза в промишлената индустрия все още не е преодоляна, докато бумът в строителната индустрия продължава. "Стабилизиращите тенденции на входящите поръчки и намаляващият песимизъм при бизнес очакванията са положителни сигнали", добави икономическото министерство.