През ноември продажбите на дребно в САЩ се увеличиха по-слабо от очакваното най-вече благодарение на продажбите на автомобили и през интернет магазините, което е сигнал за не много добър старт на иначе ключовата предпразнична търговия на дребно.
Според данни на Министерството на търговията продажбите на дребно през ноември се повишиха с 0,2% до 528,0 млрд. долара спрямо октомври, когато нараснаха с 0,4% (възходяща ревизия от повишение с 0,3%), докато очакванията на финансовите пазари бяха за техен доста по-силен растеж с 0,5 на сто.
Важно е да се отбележи, че потребителските разходи за стоки на дребно са ключов двигател за растежа на американската икономика, формирайки около две трети от брутния вътрешен продукт, като самите продажби на дребно пък представляват около 25% от личните потребителски разходи.
Изключвайки автомобилите, продажбите на дребно се увеличиха през ноември с едва 0,1%, спрямо октомври, когато нараснаха с 0,3% (при очаквания за скок с 0,4%), докато изключвайки и продажбите по бензиностанциите, те останаха на нивото от предходния месец, когато се повишиха с 0,2%. Продажбите в бензиностанциите пък нараснаха с цели 0,7%, но отразявайки по-високи цени на бензина, докато продажбите по автокъщите се покачиха с 0,5 на сто.
Онлайн и продажбите чрез поръчка по пощата се увеличиха с 0,8% след повишение с 0,6% през октомври.
В същото време продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, също нараснаха с едва 0,1% (при очаквания за повишение с 0,3%) след повишение през октомври с 0,3 на сто. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като "контролирана група" на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ. Именно нарастването на потребителски разходи с 2,9% през третото тримесечие бяха в основата на растежа на американската икономика през периода юли - септември с 2,1 на сто. Но слабото повишаване на продажбите в т.нар. "контролирана група" през миналия месец могат да доведат до низходяща корекция на икономическите прогнози за растежа на БВП на САЩ през последното тримесечие, като понастоящем се очаква слаба експанзия от около 1,8 - 1,9 на сто.
Една от причините за по-слабите данни може би е факта, че тази година Деня на благодарността са падна доста късно през ноември и това вероятно отложи по-солидните продажби за началото на декември (т.нар. Кибер понеделник се падна на 1-ви декември). Дали това предположение е вярно, ще стане ясно при представянето на декемврийските данни.