Долната камара на парламента на Япония одобри във вторник ограничената търговска сделка, която премиерът Шиндзо Абе успя да договори с американския президент Доналд Тръмп, разчиствайки по този начин пътя за намаляване на двустранните тарифи през следващата година, включително митата за американски селскостопански стоки и за японски машини, предаде Ройтерс.
Продължава обаче да има несигурност относно това какъв напредък може да постигне Япония в преговорите за премахване на американските мита връху вноса на японски автомобили и на части за тях, поставяйки под съмнение уверенията на Шиндзо Абе, че подписната от него и Тръмп сделка ще бъде печеливша и за двете страни.
През миналия месец Япония и Съединените щати официално подписаха ограничената търговска сделка за намаляване на тарифите за американски селскостопански стоки, японски машинни инструменти и други продукти, като същевременно поне временно беше предотвратена заплахата от САЩ за по-високи автомобилни мита.
Предложението на японското правителството за ратифициране на търговската сделка следва да бъде внесено и в Горната камара за гласуване, но успешното му преминаване в Долната камара увеличава шансовете самото споразумение да влезе в сила през януари догодина.
Сделката вероятно ще бъде възприета като успех от страна на Доналд Тръмп и нещо, за което той да се похвали през своите избиратели, въпреки че Шиндзо Абе заяви преди време, че тя ще донесе толкова голяма полза за САЩ, колкото и за Япония.
Японските управляващи изчислиха, че първоначалната сделка ще засили икономиката на страната с около 0,8% през следващите 10 до 20 години, когато ползите от нея ще бъдат почувствани напълно. Освен това беше изчислено, че ще бъдат намалени с 212,8 млрд. йени (с около 1,97 млрд. долара) общите мита от страна на САЩ върху вноса на японски стоки.
Тези данни на токийските управляващи обаче се основават на предположението, че САЩ ще премахнат и тарифите си за вноса на японски автомобили и авточасти, като именно това се очертава като ключов момент в двустранните търговски отношения.
Без намаленията на автомобилните мита, понижението на общите американски тарифи върху вноса на японски стоки би било малко над 10% от прогнозите на правителството, според прогнозата на японския вестник Asahi и финансовата компания Mitsubishi UFJ Research and Consulting.
След ратифицирането на сделката, Япония и Съединените щати имат четири месеца да се консултират за по-нататъшни преговори, като Доналд Тръмп заяви, че иска още търговски разговори с японските властимащи след вече постигната първоначална сделка.
Ройтерс обаче цитира японски правителствени източници, запознати с преговорите, според които импулсът за договаряне на по-всеобхватна търговска сделка изглежда засега е затихнал във Вашингтон, тъй като администрацията на Тръмп е заета с преговорите с Пекин.
Съществува и несигурност дали Доналд Тръмп ще отмени заплахите за налагане на високи мита за японските автомобили в рамките на т.нар. "Раздел 232" от Закона за разширяване на търговията от 1962 г. на САЩ, който дава правомощия на президента да въвежда подобни тарифи по съображения за национална сигурност.