Петролният гигант "Сауди Арамко" (Saudi Aramco) обяви през уикенда, че ще се стреми към пазарна оценка между 1,6 и 1,7 трлн. долара при планираното първично публично предлагане (IPO) на акции на саудитският държавен енергиен гигант. Това би било доста под първоначалната оценка, че стойността на компанията ще достигне 2 трлн. долара, както желаеше саудитския престолонаследник Мохамед бин Салман. Но въпреки това предстоящото IPO може да окаже най-мащабното в света.
В изявление в неделя, цитирано от Ройтерс и "Уолстрийт джърнъл", Saudi Aramco заяви, че има за цел да предложи цена между 30 и 32 саудитска реала (между 8,0 и 8,52 щатски долара) за една акция, като продаде 1,5% дял от компанията, или 3 млрд. акции, при първичното публични предлагане на фондовата борса в Рияд.
Ако бъде постигната средната цена в този диапазон, "Арамко" ще успее да събере почти 25 млрд. долара от пускането на акции на пазара.
"Уолстрийт джърнъл" напомня, че през 2014 година китайския гигант за електронна търговия Alibaba Group Holding Ltd. също събра близо 25 млрд. долара при неговото IPO (първичното пубпични предлагане на акции).
При такава усреднена цена, IPO-то на "Арамко" ще определи пазарна оценка на саудитският петролен гигант от около 1,65 трлн. щатски долара. Това би представлявало сериозно отстъпление от първоначалните планове на саудитския престолонаследник да бъдат продадени 5% от акциите за около 100 млрд. долара при първоначална пазарна оценка на компанията от 2 трлн. долара.
Занижените целеви нива на предстоящото IPO идват въпреки агресивната маркетингова кампания в международен и вътрешен план от страна на Saudi Arabian Oil Co., или Saudi Aramco ("Сауди Арамко"), и от опитите да се ухажват големи инвеститорите да участват в предстоящото мащабно IPO. Тези усилия включват редица срещи с чуждестранни държавни инвестиционни фондове и други мениджъри на "големи пари" на водещи финансови центрове в САЩ, Близкия изток, Азия и Европа. На местно ниво средната класа в Саудитска Арабия беше облъчвана от широкообхватна маркетингова кампания, призоваваща я да инвестира в компанията.
Вероятно една от причините за занижените очаквания на Saudi Aramco е фактът, че компанията не може да продава акциите си директно на инвеститори в Съединените щати и на други външни пазари, тъй като първичното публично предлагане (IPO) ще бъде ограничено само до саудитци и до онези чуждестранни институции, на които е разрешено да инвестират на фондовата борса в Риад.
Инвеститорите на дребно имат срок до 28-и ноември да се регистрират за участие в предстоящото IPO на Aramco, докато институционалните инвеститори могат да участват в записването за акции до 4-ти декември.
Saudi Aramco упълномощи 27 банки водещи банки от цял свят да работят по сделката, включително Citigroup, Goldman Sachs, HSBC, JPMorgan и Morgan Stanley.