Продажбите на дребно в Германия нараснаха през септември по-слабо от очакваното, заличавайки спада от предходния месец, показват данни на федералната статистика Destatis, които могат да подсилят опасенията, че частното потребление губи значимостта си на единствен по-важен двигател за растежа на водещата европейска икономика.
Продажбите на дребно се повишиха през септември с 0,1% спрямо август, когато се свиха с 0,1% (силна низходяща ревизия от предишна оценка за скок с 0,5%) и при очаквания на финансовите пазари за нарастване с 0,2 на сто.
В същото време продажбите на дребно на годишна база (отчитайки инфлацията) нараснаха с 3,4% след повишение с 3,1% през август и осреднена прогноза за растеж с 3,3 на сто.
Продажбите на нехранителни стоки скочиха с 4,9% на годишна база, докато продажбите на храни, напитки и тютюневи изделия се увеличиха с едва 0,5 на сто..
През последните години частното потребление беше ключов двигател за немския икономически растеж, тъй като германците се възползваха от рекордната заетост, сигурния трудов пазар, повишаващите се заплати и ниските разходи по заеми, като днешните относително слаби данни сигнализират, че разходите на домакинствата вече изглеждат негативно повлияни от рецесията в промишлената сфера и очакванията за техническа рецесия в Германия през третото тримесечие.
През миналата седмица икономическият институт GfK отчете отслабване на потребителските нагласи в Германия за ноември до 2,5-годишно дъно, което предполага по-нататъшно влошаване на разходите на домакинствата и през следващите месеци.