Точно преди година четири училища в София - в кварталите Кремикоци, Челопечене, Люлин и Васил Левски избират нов подход в своята работа - открояват нуждите и целевите групи, поставят си ясни цели и постигат високи резултати. Участие в проекта взимат 360 ученици, четирима директори, 64 учители и 150 родители.
"Една от най-силните страни на проекта е, че не ние като консултанти в проекта виждаме причините и нуждите, а помагаме на училищата да ги видят сами", пояснява пред "Хоризонт Радост Бойчева - специалист по регионално развитие във фондация "Заедно в час". По думите й, резултатът, който се вижда е че на децата им става по-приятно в училище, а самите учители са по-мотивирани.
Гласът на децата
Училищната промяна е факт в едно от отдалечените квартални училища - в столичния квартал Кремиковци. Доказателство за голямата промяна са разказите на децата там, сред които и такива от уязвими групи.
"Много неща научих, преди не можех да смятам с опашки, вече мога. Госпожата ни учи хубаво много. Измисляме много интересни проекти, садим цветя. Сега става много по-лесно и по- хубаво."
"Учим много разни неща, разбираме задачите, поумняваме още повече и се забавляваме."
"Имаме офис, имаме проекти, имаме папки за телефони, имаме готварски книги."
Години наред училището в "Кремиковци" не е особено привлекателно за децата в квартала, изоставено дори от местната управа. Директорът Валентина Коринова споделя, че са работили упорито през годината, както с учители и родители, така и с местната власт.
"Направихме срещи, на които ние разбрахме от тях какво те не виждат в нашата работа, какво не разбират, какво явно ние грешим, работейки, т.е. не им го показваме достатъчно ясно и добре. Имаме деца, които не се записват да учат в нашето училище, независимо че са жители на района", посочи Коринова, според която мотивацията на учениците за учене не е достатъчна.
Справяне със слабостите на обучението
Някои деца са срещали трудности при постигането на добри резултати, признава и учителката Гергана Чавдарова. "Затова направихме специални групи, в които да идентифицираме какви са техните слаби страни и къде трябва да подобрят своите знания. Оттам се правиха допълнителни часове с различни професионалисти, които да могат да им го предадат наново по по-разбираем за тях начин, в по-спокойна среда, за да могат да догонят своите връстници".
Родителите са удовлетворени от резултатите след проекта. "Те изискват от нас като родители не само да сме ангажирани с работа и т.н., просто да обръщаме повече внимание на децата, просто си помагаме", разказва Мария Стоянова, майка на дете във втори клас.
Училището в столичния квартал "Кремиковци" ще използва иновативния метод в обучението и занапред, а Фондация "Заедно в час" очаква срещата с още много други училища в цялата страна.
Целия репортаж на Виолета Ашикова чуйте в звуковия файл.