През септември 2019 година регистрацията на нови автомобили в Европейския съюз (ЕС) отбеляза доста силен растеж, но спрямо много ниската база точно преди година, когато влезлите в сила нови стандарти за отработени вредни газови емисии предизвикаха сериозна криза в автомобилната индустрия. В същото време данните на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA) показаха намаление при продажбите на нови автомобили в рамките на България - единственото понижение сред всички страни-членки на Европейския съюз.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз скочиха през септември с цели 14,5% на годишна база след техен спад с 8,4% през август, като в началото на есента бяха регистрирани 1 249 403 броя нови автомобили спрямо 1 091 390 година по-рано (през септември 2018-а).
От ACEA обаче отбелязваха, че солидният ръст е в резултат на много ниската база за сравнение година по-рано, когато регистрацията на нови автомобили се срина с цели 23,5%, следвайки въвеждането тогава на нови стандарти за отработените вредни газови емисии ( WLTP).
WLTP е съкращение от Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure и означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили", като описва новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили, влязъл в сила от 1-ви септември 2018 година.
През миналия месец всичките членове на ЕС отбелязаха увеличение при регистрацията на нови автомобили с изключение на България. Агенцията ACEA посочи, че в четири от петте най-големи европейски автомобилни пазара беше отчетен рекорден двуцифрен скок при продажбите на нови автомобили, като в Германия те се повишиха с цели 22,2%, в Испания - с 18,3%, във Франция - с 16,6% и в Италия - с 13,4%. За разлика от тях автомобилният пазар в Обединеното кралство се подобри през септември с едва 1,3% на годишна база, тъй като несигурността около процеса на Брекзит продължава да се отразява негативно върху нагласите на британските потребители.
От началото на годината до месец септември включително търсенето на нови автомобили в ЕС обаче се сви с 1,6% на годишна база до 11 769 175 броя от 11 955 442 броя през същия период на 2018-а година. Въпреки здравия ръст през септември, единствено в Германия беше отчетно слабо увеличение на регистрацията на нови автомобили с 2,5% през периода януари - септември, докато при останалите четири водещи европейски пазара беше регистрирано понижение - със 7,4% в Испания, с 2,5% в Обединеното кралство, с 1,6% в Италия и понижение с 1,3% във Франция.
Според ACEA единствено в България от целия ЕС продажбите на нови автомобили се понижиха през септември с 8,6% до 2522 броя спрямо година по-рано, когато бяха продадени 2658 автомобила и след тяхно повишение с 1,5% през август 2019-а година.
В рамките на първите девет месеца на настоящата година регистрацията на нови автомобили в нашата страна се повиши с 1,7% на годишна база до 26 894 броя от 26 443 броя през същия период на 2018-а година.
Трябва да се има предвид, че продажбите на автомобили са оценявани като един от водещите показатели за състоянието на европейската икономика. Силните данни за септември обаче все още не са доказателство, че автомобилната индустрия на стария континент започва да се съвзема след тежките за сектора предходни 12 месеца.
Много силен ръст на продажбите на нови автомобили през септември с цели 47% на годишна база отчете немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group), като продажбите на моделите "Фолксваген" скочиха с 59,2%, на Seat - с 56,4%, на Porshe - с 252%, на Audi - с 40,1% и на моделите Skoda - с 18,7%.
Солидното увеличаване на автомобилните продажби на Volkswagen беше придружено и от нарастване на общия пазарен дял на компанията през септември до 20,0% от 15,6% година по-рано, като тя запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Добро повишение с 28,1% през септември отбелязаха и продажбите на нови автомобили от френската автомобилна групировка Renault Group, произвеждаща моделите Renault и Dacia, следвана от италианската FCA Group (произвеждаща марките Fiat, Jeep, Chtysler и Alfa Romeo) с повишение от 13,6%, Ford - с 13,6%, немския концерн Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) - със 7,0% и френската PSA Group (произвеждаща марките Peugeot, Opel и Citroen) - с 3,9%, докато регистрацията на нови автомобили на немската компания BMW Group се понижиха с 0,1% след спад със 7,1% при продажбите на модела BMW и въпреки ръст с 25,6% на модела MINI.