Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Днес е Европейски ден без загинали на пътя

Снимка: БГНЕС

19 септември е Европейски ден без загинали на пътя. България е лидер в Европейския съюз по брой загинали при катастрофи на 1 милион души.

Операцията, наречена EDWARD, е по инициатива на Европейската мрежа на службите на пътна полиция – TISPOL, в рамките на Европейската седмица на мобилността.

„Инициативата се провежда за 4-та година. За първи път през 2016 г. в България отбелязахме нула загинали в Европейския ден без загинали на пътя. За съжаление през 2017 г. по пътищата на страната настъпиха произшествия, при които в този ден загина една жена, но през 2018 г. отново успяхме да постигнем целта и нямаше загинали на пътя“, посочи инспектор Мария Ботева от ГД „Пътна полиция“. Призовавам хората да бъдат малко по-отговорни и да насочат усилията си към това да нямаме жертви на пътя днес“, допълни тя.

Според статистиката годишно около 30 деца загиват, а 110 получават травми и наранявания при катастрофи. От Института за пътна безопасност предлагат да се увеличи броят на часовете за обучение по пътна безопасност в училище и да се изясни статутът на дисциплината – дали да е отделен предмет или модул. 
Българският червен кръст организира празник, с който ще бъдат отбелязани Международният ден на мира и Европейският ден без загинали на пътя.
Събитието е в столичния Южен парк.

По повод на Деня без загинали на пътя председателят на Съюза на българските автомобилисти се обърна с отворено писмо до шофьорите в България.
Пред БНР Емил Пенчев обясни какво е съдържанието на писмото: „Голяма част от вината при пътно-транспортни произшествия е при водачите, но, както премиерът обеща, трябва да се приеме нов Закон за движение по пътищата, да се формира нова комисия или агенция, която да обедини всички, носещи отговорност държавни служители по безопасността на движението“.

Пенчев смята, че предприетите мерки през последните години, касаещи корупцията при пътните полицаи, имат ефект и тя е намаляла драстично: „Но ние берем сега плодовете на многото продадени книжки през годините, именно на корупцията в миналите години, когато пияни водачи са пускани да продължават“.

Според него полигоните са необходими, за да могат да се учат младите шофьори да управляват автомобила при екстремни условия: „Това, което той не може да го научи на пътя – да шофира в хлъзгави участъци, буквално върху лед. Това става и за обикновените, и за професионалните водачи“.

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна