Брекзит без сделка ще бъде има катастрофален резултат за хранителната индустрия на Острова, който може да доведе до сериозни смущения в доставките на хранителни стоки в в продължение на седмици или дори на месеци, предупреди в сряда изпълнителната директор на британската Федерацията по храните и напитките.
"Хранителният сектор е абсолютно наясно, че излизане от ЕС без споразумение ще бъде пагубно за нас", посочи пред радио Би Би Си главният оперативен директор на федерацията Тим Рикрофт.
"Ще има селективен недостиг на някои предимно свежи храни, като този недостиг ще бъде до известна степен на случаен принцип, защото ще зависи от това кои камиони с хранителни стоки ще преминават и кои не през границата. Смятаме, че ще има сериозно нарушаване на доставките, което ще продължи седмици или месеци след Брекзит", предупреди той.
Британската хранителна индустрия, в която работят 450 000 души в Обединеното кралство, разглежда Брекзит като най-голямото предизвикателство след Втората световна война, омаловажавайки предишните кризи, свързани със скандала с конското месо през 2013-а година и огнищата на луди крави през 80-те и 90-те години на миналия век.
"Няма да гладуваме, но ще има недостиг на прясна храна и някои специализирани съставки, като това ще бъде доста непредсказуемо", отбеляза Тим Рикрофт и пред агенция Ройтерс.
"Като се има предвид, че храната много често е нетрайна и има кратък срок на годност, очакваме, че ще има известен селективен недостиг на храна през седмиците и месеците след Брекзит без сделка", посочи той и допълни: "Ще има някакъв недостиг и покачване на цените".
С наближаването на зимата Обединеното кралство става все по-зависимо от вносна храна, така че Брекзит без сделка на Хелоуин (на 31-ви октомври) ще бъде потенциално още по-разрушителен за хранителната индустрия.
Великобритания внася около 60% от хранителните стоки от началото на ноември - точно времето, когато забавянията, причинени от Брекзит без сделка, биха могли да причинят задръствания по пристанищата и магистралите, посочи Рикрофт.
Пресните плодове и зеленчуци, които имат кратък срок на годност в рамките на няколко дни, не могат да се съхраняват дълго, така че всяка проверка във френското пристанище Кале може да доведе и до значителни смущения в Дувър - най-голямото пристанище на Великобритания.
Тим Рикрофт заяви, че Федерацията по храните и напитките изчислява, че разходите за подготовка за излизане от ЕС без сделка, включително резервиране на складово пространство, използване на алтернативни дистрибутори и загуба на поръчки в претоварени пристанища, ще струват на индустрията до 100 милиона паунда седмично.